سفیر اتحادیه اروپا عملیات طالبان را جنایت علیه اقوام خاص خواند

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان خطاب به طالبان: «با وجود جنگ در اوکراین، ما شما را زیر نظر داریم»

جریان بازرسی خانه‌های مردم توسط افراد طالبان- عکس از ایندیپندنت فارسی

اندریاس فون برانت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، در واکنش به عملیات بازرسی خانه‌های شهروندان وابسته به اقوام غیرپشتون در کابل، پنجشیر، پروان، کاپیسا، و شماری دیگر از مناطق افغانستان، خواستار توقف فوری آن روند شد.

بعد از ظهر یکشنبه، ۲۷ فوریه (۸ اسفند)، اندریاس فون برانت در توییتی نوشت: «ارعاب، تفتیش منازل، دستگیری، و خشونت علیه اعضای اقوام مختلف و زنان، جنایت است و باید فوراً متوقف شود.»

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، به طالبان هشدار داد که رفتار و عملکرد آن گروه را زیرنظر دارد. او تاکید کرد: «با وجود جنگ پوتین، ما شما را زیر نظر داریم.»

طالبان از سه روز پیش بدین‌سو، عملیات گسترده‎ای برای بازرسی خانه‌های مردم، با تمرکز بر کابل و شمال پایتخت افغانستان، راه‌اندازی کرده‌اند. فرماندهی این عملیات را ملافاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان، بر عهده دارد و هدف از آن، جمع‌آوری اسلحه از نزد «عناصر شرور و مخرب» اعلام شده است. ملا فاضل مظلوم، از بنیان‌گذاران گروه طالبان است و در ۱۹۹۶، فرماندهی لشکر جنگجویان طالبان را در حمله به شمال افغانستان و نبرد علیه نیروهای اتحاد شمال به فرماندهی احمدشاه مسعود و عبدالرشید دوستم، بر عهده داشت. او متهم است که در جریان جنگ، دست به کشتار غیرنظامیان، به ویژه تاجیک‌ها و هزاره‌ها زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 شهروندان ساکن کابل با ارسال نوارهای ویدیویی و پخش عکس از جریان عملیات طالبان، از نقض حریم خصوصی‌شان شکایت می‌کنند و می‌گویند که نیروهای طالبان به گونه‌ای هدفمند، کینه‌توزانه، و غیرحرفه‌ای، عمدتاً خانه‌های  تاجیک‌ها و هزاره‌ها را جست‌وجو می‌کنند و شماری از افراد را در جریان آن عملیات بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های شاهدان، طالبان باغچه‌های داخل منازل مردم را به قصد یافتن اسلحه حفر می‌کنند، اموال ساکنان و وسایل خانه‌ها را هر سو پرتاب می‌کنند، و رفتارشان با ساکنان خانه‌ها با خشونت و بی‌رحمی همراه است. در حالی که در صفوف جنگجویان طالبان، ماموران زن حضور ندارند، لوازم شخصی و اتاق‌های خواب زنان نیز به‌شدت مورد بازرسی قرار می‌گیرند. 

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، بعد از ظهر یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل، هدف از عملیات جست‌وجوی خانه‌های مردم را «مهار تهدیدات» خواند و آن را «موفق  و پردست‌آورد» ارزیابی کرد و تاکید ورزید که آن عملیات در سایر استان‌های افغانستان نیز اجرا خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد ادعا کرد که همه نیروهای شامل عملیات جست‌وجوی خانه‌های مردم، با روش‌های حرفه‌ای بازرسی خانه‌ها آشنایی دارند و هیچ‌کس مورد آزار و بی حرمتی قرار نمی‌گیرد.

سخنگوی گروه طالبان همچنین مدعی شد که در در جریان آن عملیات در سه روز گذشته، ۹ نفر آدم‌ربا، ۶ عضو گروه داعش، و ۵۳ سارق حرفه‌ای، بازداشت شده‌اند و ۴۴۱ قبضه اسلحه مختلف، از خانه‌های مردم جمع‌آوری شده است.

ذبیح‌الله مجاهد در حالی ادعا می‌کند که عملیات جست‌وجوی خانه‌ها علیه اقوام مشخصی راه‌اندازی نشده است که در سه روز گذشته، جز در مناطقی که ساکنان آن تاجیک‌ها و هزاره‌ها هستند، این عملیات در هیچ از مناطق دیگر، به‌ویژه نواحی پشتون‌نشین، اجرا نشده است. از این گذشته، به گفته ساکنان کابل، خانه‌های کسانی که در گذشته با دولت پیشین افغانستان کار می‌کردند، با خشونت و دقت بیشتر بازرسی می‌شود.

راه‌اندازی این عملیات و رفتار خشونت‌بار و توهین‌آمیز طالبان با مردم، انتقاد گسترده شهروندان افغانستان را دی پی داشته است. در سه روز گذشته، ده‌ها نوار ویدیویی و عکس در رسانه‌های اجتماعی همگانی شده است که نشان می‌دهند خانه‌های مردم از سوی طالبان لگدمال شده‌اند و اثاث و وسایل ساکنان با هدف جست‌وجوی اسلحه، به هر سو پرتاب شده‌اند.

پس از واکنش‌های گسترده به این اقدام طالبان، اندریاس وان برندت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، نخستین دیپلمات خارجی است که به این عملیات طالبان اعتراض می‌کند و آن را «جنایت» می‌خواند.

بسیاری از مردم بر این باورند که طالبان به دلیل نگرانی از وقوع جنگ گسترده در بهار پیش‌رو، می‌‌کوشند تا مردمی را که می‌پندارند با حاکمیت آنان مخالفند، به روش‌های مختلف سرکوب و منزوی کنند و جست‌وجوی خانه‌ها، حمله به حریم خصوصی، و جمع‌آوری اسلحه‌های آنان، یکی از این شیوه‌ها است.