عملیات بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان؛ روایت مردم از بی‌حرمتی به حریم خصوصی‌شان

در پی تشدید حمله‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، طالبان درصدد جست‌وجوی خانه‌ها و جمع‌آوری اسلحه از خانه‌های مردم است

طالبان در بیانیه‌ای، هدف از این عملیات را ردیابی دزدان، آدم‌ربایان و دیگر افراد مظنون عنوان کردـ Mohd RASFAN / AFP

گروه طالبان از روز پنجشنبه ۵ اسفند تاکنون، عملیات بازرسی خانه‌های ساکنان شمال کابل و استان‌های کاپیسا، پروان و پنجشیر را آغاز کرده است. ساکنان محلی از آزار، بازداشت و بی‌حرمتی به حریم خصوصی‌‌شان خبر دادند؛ اما طالبان در بیانیه‌ای، هدف از این عملیات را ردیابی دزدان، آدم‌ربایان و دیگر افراد مظنون عنوان کرد.

در پی تشدید حمله‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در پنجشیر و کاپیسا، طالبان درصدد جست‌وجوی خانه‌ها و جمع‌آوری اسلحه از خانه‌های مردم است. این عملیات، که از صبح پنجشنبه آغاز شده است، با انفجار یک خودروی نظامی حامل افراد طالبان در منطقه موسوم به قطعه دوم کوهستان در استان کاپیسا شدیدتر شد. نیروهای جبهه مقاومت مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفتند.

ساکنان استان کاپیسا به ایندیپندنت فارسی گفتند طالبان از صبح امروز، عملیات را شدیدتر کرده و علاوه بر مناطق اول و دوم کوهستان در مرکز کاپیسا،  بازرسی خانه‌ها را نیز آغاز کرده‌ است. یکی از ساکنان محلی به شرط افشا نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان حتی تفنگ‌های شکاری را نیز از خانه‌های مردم جمع می‌کنند و با خود می‌برند.» در همین حال، ساکنان شمال کابل تصاویری از قفل‌های شکسته درها و وضعیت به‌هم‌ریخته خانه‌هایشان را در رسانه‌های اجتماعی منتشر و به بی‌حرمتی طالبان به حریم خصوصی‌شان اعتراض کردند.

یکی از ساکنان شمال کابل به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان در حالی‌ که هیچ مامور زنی همراه خود نداشتند به خانه‌های ما حمله کردند و حتی کمد لباس و چمدان‌های وسایل خصوصی زنان را بازرسی کردند.» این فرد از بی‌حرمتی، توهین و تحقیر ساکنان خانه‌ها گفت و اینکه طالبان همه کسانی را که در برابرشان مقاومت کردند بازداشت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به بافت سنتی جامعه افغانستان، بازرسی زنان حتی با پلیس رسمی و قانونی در صورتی‌ که مامور زن همراه نداشته باشند، نوعی بی‌حرمتی به زنان و آبروی خانواده‌ها تلقی می‌شود. هجوم طالبان به خانه‌های مردم و بازرسی لباس و وسایل خصوصی زنان‌ اعتراض‌ جدی مردم محلات بازرسی‌شده را در پی داشت.

مردم در رسانه‌های اجتماعی از برخورد اهانت‌بار طالبان و نبودِ نهادیی برای رسیدگی به این مسئله انتقاد کردند. علاوه بر این، کاربران رسانه‌های اجتماعی وضعیت امروز منطقه خیرخانه در شمال کابل را آشفته و نظامی توصیف کردند. ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که طالبان خودروهای نظامی را وسط جاده‌ متوقف کرده‌‌‌اند و افراد را چه سواره و چه پیاده بازرسی می‌کنند. کاربری با انتشار تصاویری از شکسته شدن قفل‌ در خانه‌اش، در فیس‌بوک نوشت: «طالبان به زور قفل‌های خانه‌های ما را می‌شکنند و وارد حریم خصوصی‌مان می‌شوند. به کجا شکایت ببریم؟»

با این حال، طالبان برخورد نیروهایشان با مردم و ساکنان خانه‌های تحت بازرسی را مناسب توصیف کردند و هدف از این عملیات را ردیابی افراد مظنون و مجرمان عنوان کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه، با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست با نیروهای طالبان در بازرسی خانه‌ها همکاری کنند. این عملیات را که مقام‌های طالبان «عملیات تصفیه‌» نامیده‌اند، با همکاری نیروهای مشترک وزارت‌های دفاع، داخله (کشور) و ریاست استخبارات طالبان انجام می‌شود و رهبری این عملیات را ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع طالبان، بر عهده دارد.

هدف این عملیات بازداشت «افراد دزد، آدم‌ربا، عناصر شریر و مجرمان» که قبلا طالبان آنان را شناسایی کرده است، عنوان شد. ذبیح‌الله مجاهد در این بیانیه گفت در جریان عملیات بازرسی خانه‌ها، به هیچ فرد غیرنظامی آسیبی نمی‌رسد و تمام تدابیر برای «برخورد خوب» با مردم را مد نظر دارند. با این حال، شکایت‌های مردم از رفتار توهین‌آمیز طالبان و توسل به خشونت در جریان بازرسی خانه‌ها، سرخط رسانه‌های اجتماعی شده است.

امرالله صالح، معاون نخست‌ رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در صفحه فیس‌بوکش عملیات بازرسی طالبان را وحشیانه توصیف کرد و هشدار داد‌ که هتک حرمت حریم خصوصی مردم بهای سنگینی در پی خواهد داشت. صالح در ادامه نوشت: «نظامیان طالب با بی‌ادبی مطلق و روشی ضد انسانی، تلفن‌های همراه را یا به‌زور باز می‌کنند یا با خود می‌برند، پول نقد را از خانه‌های مردم مصادره می‌کنند و به مردم می‌گویند دادخواست بدهید که بدانید از کجا پس بگیرید.»

هرچند طالبان هدف از این عملیات را ردیابی مجرمان و دزدان عنوان می‌کند، بازرسی خانه‌ها در مناطق مشخصی که اغلب ساکنان آن از قوم تاجیک‌اند و تصور می‌شود با افراد جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود همسویی دارند، هدف اصلی این عملیات را آشکار می‌کند. به نظر می‌رسد طالبان از ترس پا گرفتن جبهه مقاومت و تشدید حمله‌های ضد طالبان در بهار پیش‌رو تلاش می‌کند تا نیروهای احتمالی در میان ساکنان پنجشیر و شهرهای اطراف را خلع سلاح و پراکنده کند.

روز سه‌شنبه ۳ اسفند نیز مقام‌های طالبان از استقرار صدها نیروی جنگی مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین در ولایت بامیان خبر دادند. هرچند فرمانده سپاه ۲۰۳ منصوری طالبان هدف از اعزام این نیروهای جدید به بامیان را جلوگیری از ناامنی خواند، غلام محمد بختیار، رئیس عملیات سپاه ۲۰۳ منصوری طالبان، به رسانه‌های محلی گفت گزارش‌‏های وجود دارد که «جبهه مقاومت ۲» در بامیان در حال شکل‌گیری است و اعزام این نیروها برای جلوگیری از ظهور جبهه ضد‌طالبان است.