فدراسیون بین‌المللی جودو ریاست افتخاری پوتین را معلق کرد

حمله نظامی روسیه به اوکراین همچنان بازتابی منفی در عرصه‌های ورزشی دارد

پوتین یکی از طرفداران و ورزشکاران جدی در عرصه جودو است - AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بالاترین مقام رسمی خود در ورزش را از دست داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، فدراسیون بین‌المللی جودو با اشاره به «درگیری‌های جنگی جاری در اوکراین»، از تعلیق ریاست افتخاری پوتین بر این سازمان جهانی ورزشی خبر داد.

در ادامه این خبر اعلام شده است که آرکادی روتنبرگ، حامی کرملین و دوست دیرینه پوتین، در کمیته اجرایی فدراسیون بین‌المللی جودو به عنوان مدیر توسعه باقی می‌ماند.

فدراسیون جهانی جودو از معدود نهادهای ورزشی است که از کلمه «جنگ» برای توصیف حمله روسیه به اوکراین استفاده کرد. برخی نهادهای دیگر از عباراتی مانند «تشدید درگیری» استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین یکی از طرفداران و ورزشکاران جدی در عرصه جودو است. رئیس‌جمهوری روسیه از کودکی در هنر‌های رزمی آموزش دیده و همچنان به این ورزش ادامه می‌دهد. او که در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز در این رشته حضور داشت، کمربند مشکی دان هشت جودو را دارد. پوتین همچنین دان هشت کاراته کیوکوشین و دان ۹ تکواندو را به دست آورده است.

حمله روسیه به اوکراین تاکنون با انتقادهای گسترده ورزشکاران و واکنش سازمان‌های ورزشی روبه‌رو شده است. گرفته شدن میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از سن‌پترزبورگ و واگذاری‌ آن به پاریس از سوی یوفا، لغو قراردادهای اسپانسری با «گازپروم» و «ایر فلوت» روسیه توسط دو باشگاه شالکه و منچستریونایتد، لغو بازی‌های حذفی مقدماتی جام جهانی از سوی تیم‌های ملی لهستان و سوئد در برابر روسیه بخش‌هایی از تاثیر تهاجم مسکو به کی‌یف در عرصه ورزش است. 

همچنین در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه، رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی، شنبه شب آن را به متولیان بنیاد خیریه این باشگاه واگذار کرد. 

نام این میلیاردر روسی در کنار افراد دیگری که با رژیم پوتین مرتبط هستند مطرح شده است و اقدام او به واگذاری باشگاه پس‌ از آن صورت گرفت که گفته شد به‌دلیل ارتباطش با دولت روسیه و «فعالیت‌ها و اقدام‌های فاسد» باید تحت پیگیری قرار گیرد.

بیشتر از جهان