اوکراین در آستانه سقوط؛ تهدیدهای متقابل روسیه و غرب

«پوتین در صدد اشغال کل خاک اوکراین و تغییر حکومت آن کشور است و فراتر هم خواهد رفت»

در دومین روز تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین، کی‌یف در آستانه سقوط قرار گرفت.

ویتالی کلیتشکو، شهردار کی‌یف، جمعه شب گفت که نیرو‌های روسیه به پایتخت اوکراین «خیلی نزدیک شده‌اند». او «شب سختی» را برای کی‌یف پیش‌بینی کرد.

کلیتشکو در کانال تلگرام خود نوشت: «کی‌یف بی‌مبالغه در معرض تهدید است. شب و صبح سختی در پیش است.»

در همین حال، کشورهای غربی در پی یافتن راهی برای جلوگیری از پیشروی روسیه، تدابیر مختلفی اعلام کردند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه جمعه گفت که ایالات متحده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور، و اعضای تیم امنیت ملی کرملین را تحریم خواهند کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا کمک امنیتی بیشتری به اوکراین خواهد کرد، اما نحوه ارائه این کمک در دست بررسی است.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا گفت تجاوز روسیه به اوکراین نباید به ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای چراغ سبز بدهد. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که قطع دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در راستای منافع ایالات متحده باقی خواهد ماند.‎

روسیه تاکنون هیچ علامتی از سازش نشان نداده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از نیروهای مسلح اوکراین خواست خودشان قدرت را در کشور به دست گیرند و دولت زلنسکی را سرنگون کنند تا بتوانند در شرایط بهتری با مسکو وارد مذاکره شوند.

روز جمعه اتحادیه اروپا و بریتانیا هم تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو اعمال کردند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین و وزیر خارجه‌اش سرگئی لاوروف به فهرست تحریم‌های این اتحادیه‌ اضافه‌ شده‌اند. نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز جمعه گفت که کشورش «به‌زودی» تحریم‌های تازه‌ای علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آن کشور، اعلام خواهد کرد.

به گزارش تارنمای دولت بریتانیا، جانسون در نشست مجازی با سران ناتو، از آنها خواست «بی‌درنگ در باره سوئیفت اقدام کنند تا بیشترین ضربه را به پوتین و رژیم او بزنند.» آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت: «بسته تحریم‌های بانکی که اتحادیه اروپا اعمال می‌کند، بیشتر از حذف روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت، به دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ضربه می‌زند.»

رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، خواهان تحریم‌های قوی‌تر و کمک نظامی بیشتر آمریکا شد. در همین حال، وزیر دفاع لهستان، ماریوش بلاشاک، روز جمعه در توییتی نوشت: «کاروانی از مهمات اهدایی به اوکراین به دست همسایه ما رسیده است. ما در کنار اوکراینی‌ها ایستاده‌ایم و علیه تجاوز روسیه متحدیم.»

این اولین بار پس از تهاجم روسیه به اوکراین است که ارسال کمک نظامی به این کشور رسما اعلام می‌شود.

روز جمعه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم موضع قاطعی در باره تهاجم روسیه به اوکراین گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال تاد والترز، فرمانده کل نیروهای ناتو، دستور فعال شدن نیروهای چندملیتی این پیمان را برای واکنش سریع صادر کرد. این قوای دفاعی شامل نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و نیروهای عملیات ویژه ناتو است.

دبیرکل ناتو در یک نشست خبری، تصمیم پوتین برای تهاجم به اوکراین را «یک خطای راهبردی وحشتناک» خواند که روسیه بابت آن «سال‌ها تاوان سنگینی پس خواهد داد».

ینس استولتنبرگ که پس از جلسه اضطراری سران پیمان آتلانتیک شمالی در این نشست خبری شرکت کرد، از روسیه خواست به جنگ در اوکراین خاتمه دهد.

او گفت: «از روسیه می‌خواهیم به این جنگ نابخردانه پایان دهد. بی‌درنگ تهاجم خود را متوقف کند، همه نیروهایش را از اوکراین بیرون ببرد و به مسیر مذاکره بازگردد.»

استولتنبرگ افزود: «هدف‌های کرملین به اوکراین محدود نمی‌شود.»

او گفت: «روسیه خواهان لغو توافق‌هایی است که قانونا الزام‌آورند و می‌خواهد از گسترش بیشتر ناتو جلوگیری کند.»

دبیرکل ناتو هشدار داد: «جهان، روسیه و بلاروس را مسئول اعمالشان خواهد شناخت... روس‌ها به عنوان متجاوز و بلاروس به عنوان شریک جرم.»

ینس استولتنبرگ افزود: «طرح‌های دفاعی ناتو را فعال کرده‌ایم تا خود را برای واکنش به مجموعه‌ای از فوریت‌ها و حفظ قلمرو پیمان [ناتو] آماده کنیم.» ناتو برای اولین بار در تاریخ خود، برنامه واکنش دفاعی را فعال کرده است.

دبیرکل ناتو گفت که نیروهای پدافند زمینی و هوایی در بخش شرقی قلمرو این پیمان مستقر شده‌اند و واحد‌های دریایی در سراسر منطقه تحت پوشش ناتو حضور دارند.

از سوی دیگر، روسیه روز جمعه فنلاند و سوئد را تهدید کرد که هرگونه تلاش این دو کشور اروپایی برای پیوستن به ناتو «پیامدهای نظامی و سیاسی» علیه آنها در پی خواهد داشت. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت «فنلاند و سوئد نباید بنای امنیت خود را روی درخواست تامین امنیت از دیگر کشورها بگذارند و الحاق به ناتو می‌تواند تبعات زیان‌بار (برای آنها) داشته باشد و با برخی پیامدهای نظامی و سیاسی مواجه شوند.»

دولت روسیه دسترسی شهروندان این کشور به فیسبوک و برنامک‌های شرکت متا را محدود کرد. در پی هجوم متقاضیان به بانک‌ها، بانک مرکزی روسیه، تحویل پول به دستگاه‌های خودپرداز را افزایش داد.

روز جمعه پلیس روسیه ۱۷۰۰ تظاهرکننده ضد جنگ در مسکو را بازداشت کرد. دختر سخنگوی کرملین در میان بازداشت شدگان است.

بیشتر از جهان