عبور از قله موج ششم ویروس کرونا یا آمار غیرواقعی؟

بسیاری از مردم به‌دلیل بی‌اعتمادی به واکسن‌های ایرانی و چینی، تمایلی به تزریق نوبت سوم واکسن ندارند

با وجود کاهش معنادار تعداد مبتلایان در روزهای اخیر نسبت به هفته‌های گذشته، آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در حال افزایش است‌ـ ATTA KENARE / AFP

شمار روزانه ابتلا به کرونا بر اساس آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند رو به کاهش است. روز پنجشنبه ۵ اسفند، نزدیک به ۱۳ هزار بیمار جدید شناسایی شدند، در حالی‌ که شمار روزانه ابتلا یک‌ هفته پیش‌تر یعنی اول اسفند، نزدیک به ۱۷هزار نفر بود. یک هفته ‌قبل‌تر از آن هم در ۲۳ بهمن، حدود ۱۹ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. شمار روزانه ابتلا در ۱۵ بهمن هم نزدیک به ۳۷ هزار نفر بود.

با وجود کاهش معنادار تعداد مبتلایان در روزهای اخیر نسبت به هفته‌های گذشته، آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در حال افزایش است. روز پنجشنبه ۵ اسفند، ۲۲۶ نفر جان باختند، این در حالی است که آمار فوتی‌های روز ۱۵ بهمن ۵۷ نفر بود.

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند کاهش شمار روزانه ابتلا به‌معنای عبور از قله موج ششم کرونا است. اما از آن‌جا که آمار وزارت بهداشت فقط آن دسته از افرادی را شامل می‌شود که آزمایش کرونا داده‌اند، این احتمال نیز وجود دارد که بسیاری از افراد با وجود ابتلا به بیماری، برای آزمایش اقدام نکرده‌اند.

در حال حاضر، چهار هزار نفر از مبتلایان در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۳۳۷  شهر در وضعیت قرمز قرار دارند. ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمزند. با این حال، بهرام دارایی، رئیس‌ سازمان غذا و دارو، احتمال عبور از قله موج ششم کرونا را مطرح کرده است.

او با اشاره به کاهش شمار روزانه ابتلا مدعی شد که ایران در موج ششم کرونا نسبت به دیگر مناطق دنیا «وضعیت بهتری» داشت. دارایی در ادامه این ادعا افزود: «اولین کشوری هستیم که واکسن ویژه اومیکرون را تولید کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز ادعای برتری ایران در مواجهه با سویه اومیکرون را مطرح کرد و گفت: «ایران در مقابله با بیماری کرونا در دنیا جزو ۱۰ کشور برتر و در منطقه اول است.» وزیر بهداشت در عین حال تایید کرد که ۹۰ درصد فوتی‌های بیماری کرونا افرادی‌اند که نوبت سوم واکسن را نزده‌اند.

شواهد و گزارش‌های میدانی از ایران نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی به واکسن‌های ایرانی و چینی باعث شده است که بسیاری از مردم به تزریق دوز سوم واکسن کرونا تمایلی نداشته باشند. آمار وزارت بهداشت از واکسیناسیون نیز این موضوع را اثبات می‌کند؛ تاکنون نزدیک به ۵۶ میلیون نفر نوبت دوم واکسن کرونا را زده‌اند اما تعداد افرادی که دوز سوم را هم تزریق کرده‌اند حدود ۲۳ میلیون نفر است.

کارشناسان می‌گویند شرط عبور از موج ششم کرونا، تزریق دوز سوم واکسن است؛ علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، درباره احتمال عبور از قله موج ششم کرونا گفت: «بخش زیادی از این موضوع به استقبال مردم به تزریق دز سوم واکسن کرونا و بخشی از آن به واکسیناسیون گروه‌های سنی اطفال بستگی دارد.»

او کاهش یا افزایش موارد ابتلا به بیماری در هفته‌های آینده را غیرقابل‌پیش‌بینی‌ خواند و گفت: «وجود حدود چهار هزار نفر بستری در تهران که بخش زیادی از آن‌ها مبتلایان به اومیکرون هستند، نشان می‌دهد که با نوع خفیفی از امیکرون روبه‌رو نیستیم و می‌تواند در صورت لزوم، با حجم بالای ابتلا و بستری هم در استانی مانند تهران روبه‌رو شویم.»

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، پیش‌بینی کرد: «موارد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا تا دو هفته آینده بالاتر می‌رود و پیک اومیکرون به بالاترین حد شیوع می‌رسد.»