حوثی‌ها دو کارمند محلی دیگر سفارت آمریکا را در صنعا ربودند

ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ سفارت خود در صنعا را تعطیل و کارکنان آمریکایی آن را از یمن خارج کرد

حوثی‌ها در آبان‌ماه با حمله به ساختمان سفارت آمریکا، بیش از ۲۰نفر از کارکنان یمنی آن را به اسارت درآوردند- Mohammed HUWAIS / AFP

براساس گزارش‌ها، حوثی‌ها به‌تازگی دو نفر دیگر از کارکنان محلی سفارت آمریکا در صنعا، پاینخت یمن، را نیز ربوده‌اند.

عبدالمجید صبرا، وکیل یمنی که از افراد بازداشت‌شده به‌دست حوثی‌ها دفاع می‌کند، روز پنجشنبه، پنجم اسفندماه، به روزنامه عرب‌نیوز گفت که دو مسئول رسانه‌ای سفارت تعطیل‌شده ایالات متحده در صنعا به نام‌های عبدالرحمان الشرابی و نبیل سلطان دستگیر و زندانی شده‌اند.

حدود چهار ماه پیش، حوثی‌ها به سفارت غیرفعال آمریکا در صنعا یورش بردند و ضمن ضبط اموال و مقدار زیادی از تجهیزات سفارت، بیش از ۲۰ نفر یمنی را که از آن مکان مراقبت می‌کردند، به اسارت گرفتند. حدود نیمی از کارکنان محلی بازداشت‌شده آزاد شده‌اند، اما حوثی‌ها با وجود افزایش فشارها و درخواست‌های محلی و بین‌المللی، از آزادسازی بقیه آن‌ها امتناع کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی تماس عرب‌نیوز با وزارت خارجه ایالات متحده، یکی از سخنگویان این وزارتخانه بدون تایید یا تکذیب آخرین گزارش‌های مربوط به ربودن کارکنان یمنی سفارت، در مورد امنیت آن‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که تلاش‌ها برای آزادی همه کارکنان بازداشت‌شده ادامه دارد.

او گفت: «ما ادامه بازداشت کارکنان محلی یمنی سفارت آمریکا و سازمان ملل متحد در صنعا به‌دست حوثی‌ها را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم.»

در سال ۲۰۱۵، پس‌از آن‌که حوثی‌ها کنترل پایتخت یمن را از دست دولت قانونی و به‌رسمیت‌شناخته‌شده بین‌المللی آن کشور درآوردند، ایالات متحده سفارت خود در صنعا را تعطیل کرد و کارکنان آمریکایی آن، کشور درگیر جنگ داخلی را ترک کردند.

یمن از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها شمال این کشور و از جمله پایتخت را در اختیار گرفتند، درگیر جنگ داخلی بوده است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، یک سال پس از آن، یعنی در سال ۲۰۱۵، در حمایت از دولت قانونی آن کشور، وارد جنگ با حوثی‌ها شد.

در این جنگ ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، طوری‌که زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

بیشتر از جهان