سخنگوی کاخ سفید: اگر ایران جدیت نشان دهد، در چند روز به توافق می‌رسیم

به گفته ند پرایس، پیشرفت چشمگیری حاصل شده و توافق نزدیک است اما مسائل حل‌نشده‌ای باقی مانده است

وزیر خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و همتایان فرانسوی و بریتانیایی‌اش درباره مذاکرات وین تلفنی گفت‌و‌گو کرده و رایزنی‌ها ادامه دارد‌ـ TOM BRENNER /AFP

کاخ سفید اعلام کرد گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ایران پیشرفت‌ چشمگیری داشته و اگر ایران جدیت نشان بدهد، توافق نزدیک است.

ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید، در نشستی رسانه‌ای روز چهارشنبه ۲۳ فوریه، با اشاره به گفت‌و‌گوهای بازگشت به برجام در وین، گفت: «پیشرفت‌های عمده‌ای صورت گرفته است و به یک توافق ممکن نزدیک هستیم. اما مسائل حل‌نشده‌ای باقی مانده است.»

او با تأکید بر اینکه «زمان کمی باقی است»، افزود: «با اینکه مسائل مورد اختلاف بسیار کم شده است اما تا زمانی که روی همه مسائل توافق صورت نگیرد، هیچ توافقی در کار نیست.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «اگر ایران در وین جدیت نشان بدهد، ما بر این باوریم که در زمانی کوتاه، شاید در چند روز، به توافق برسیم. اما اگر این مدت طولانی شود، گفت‌و‌گوها در معرض خطر شکست است.»

به گفته ند پرایس، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، و همتایان فرانسوی و بریتانیایی‌اش درباره مذاکرات وین تلفنی گفت‌و‌گو کرده و رایزنی‌ها ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به رایزنی‌ها در باره آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران، گفت ایالات متحده از هر فرصتی استفاده می‌کند تا شهروندان آمریکایی و کشورهای ثالث را که ناعادلانه در زندان‌های ایران به سر می‌برند آزاد کند.

سخنگوی کاخ سفید درباره تحولات اوکراین بر این نکته تأکید کرد که تجاوز روسیه به اوکراین آغاز شده است و سناریوهای ممکن جنگ الکترونیکی، اشغال همه‌جانبه و حمله به شهرهای مهم از جمله کی‌یف است.

ند پرایس هدف ایالات متحده را جلوگیری از وقوع بدترین سناریو اعلام کرد و گفت تحریم‌های سنگین آمریکا از لحاظ کیفی با تمام تحریم‌های پیشین متفاوت است و ارتباط نهادهای مالی روسیه با جهان را هدف می‌گیرد.

با این‌ حال، او در ادامه افزود ایالات متحده آمریکا همچنان آماده آزمودن راه‌های دیپلماتیک برای نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از جنگ تمام‌عیار است.