حسن روحانی عازم نیویورک شد

دست به عصا بودن روزنامه‌های دو جناح در ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به همراه هیأتی امروز صبح تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. این سفر طی تابستان امسال با پیشنهاد مذاکره از طرف دونالد ترامپ و نهی آن از طرف علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به سفری پرحاشیه بدل شد. 

امروز دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران در آمریکا گفت برنامه‌ای برای ملاقات با ایران ندارند ولی اگر آن‌ها [ایران] بخواهد صد در صد ملاقات خواهد کرد. این در حالیست که  علی خامنه‌ای در حساب اینستاگرامی خود نوشت: «اگر بخواهیم سخن را در دو جمله خلاصه کنیم، یک جمله این است که:‌ مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛‌ دوم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفقیتِ سیاستِ فشارِ حداکثری از سوی آمریکا».‌

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

‌#مذاکره_با_آمریکا #فشار_حداکثری ‌‌ اگر بخواهیم سخن را در دو جمله خلاصه کنیم، یک جمله این است که:‌ مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران؛‌ ‌ دوّم اینکه مذاکره یعنی نمایشِ موفّقیّتِ سیاستِ فشارِ حدّاکثری از سوی آمریکا.‌ ‌‌ ‌ ‌برای همین هم هست که مشاهده کردید رئیس‌جمهور محترم، وزیر خارجه، مسئولین کشور همه یک‌صدا، یک‌زبان گفتند که ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد؛ نه مذاکره‌ی دوجانبه، نه مذاکره‌ی چندجانبه. اگر آمریکا حرف خودش را پس گرفت و به آن معاهده‌ی هسته‌ای‌ که نقض کرده بود برگشت و توبه کرد و شد عضو کشورهای معاهده‌کننده، آن وقت در جمع کشورهای معاهده‌کننده که شرکت میکنند و با ایران صحبت میکنند، او هم شرکت کند؛ بدون آن، هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد؛ نه در سفر #نیویورک، نه در غیر سفر نیویورک؛ این را هم رئیس‌جمهور محترم تصریح کرد، هم وزیر خارجه گفت، هم دیشب دیدم در تلویزیون، سخنگوی محترم وزارت خارجه گفت؛ اینها نشان‌دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی میداند چه کار خواهد کرد. ‌ ۱۳۹۸/۰۶/۲۶

A post shared by Ayatollah Seyed Ali Khamenei (@khamenei_ir) on

موضع گیری‌هایی از این دست باعث شده تا کلیه جناح‌های ایران، اصولگرا و اصلاح طلب و دولت و بیت رهبری، جملگی دست به عصا راه بروند و در اظهار نظرهای عمومی خود وسواس به خرج دهند. این نکته را در پوشش رسانه‌ای سفر رئیس جمهور در روزنامه‌های دو جناح در ایران نیز می‌توان دید، که بیشتر تنها به نقل خبرهای رسمی از خبرگزاری‌های رسمی پرداخته و اظهار نظر شخصی و تحلیلی/تفسیری نکرده‌اند. روزنامه اصلاح طلب وقایع اتفاقیه جزئیات سفر روحانی به نیویورک را از قول پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری و به نقل از ایلنا اطلاع رسانی کرده است. قرار است روحانی پنجشنبه شب به ایران بازگردد.

روزنامه اطلاعات نیز به انتشار خبر نشست خبری سخنگوی دولت، علی ربیعی، از قول مهر پرداخته است. ربیعی در این نشست گفت: «هر چند اقدامات آمریکا این سفر را با مشکل روبرو کرد، اما رئیس‌جمهور طنین صدای ایرانیان را از همان مجمع عمومی سازمان ملل دنبال می‌کند». کنایه ربیعی به بحث تحریم محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران است که تا پیش از سفرش به نیویورک هنوز موفق به اخذ ویزا نشده بود. 

سخنگوی دولت، همچنین، از این نشست خبری به‌عنوان تریبونی برای ارسال پیام استفاده کرد و به مناسبت شروع هفته دفاع مقدس از «متجاوز» نبودن ایرانی و «مدافع خوب» بودن کشور گفت و سفر روحانی به نیویورک را به جهت «احقاق حق ایران» اعلام کرد. به گفته ربیعی قرار است روحانی در خصوص طرح ائتلاف امید و صلح هرمز در سازمان ملل سخنرانی کند و هدف اصلی این طرح را «حل مشکلات منطقه و امنیت جهان» خواند. نکته‌ای که شخص روحانی نیز به آن اشاره کرد.

حسن روحانی نیز در شبکه اینستاگرامی خود دست به انتشار «استوری» زیر زد و پیش از سفرش گفت: «ایران به دنبال صلح بلند مدت در منطقه است و راه حل منطقه از درون منطقه است».

روحانی حضور در سازمان ملل را «فرصت بسیار مناسبی برای ملت بزرگ ایران» خواند که باید در آن «برخلاف تمایل آمریکا» شرکت کرد.

روزنامه کیهان نیز در بخش «کیهان و خوانندگان» شماره روز ۳۱ شهریور خود به انتشار دو اظهار نظر پرداخت که با خط مشی پیشین این روزنامه همخوان است. یکی می‌گوید: «وقتی آمریکا تمام تلاش خود را برای تحمیل مذاکره با ایران در سال ۹۸ گذاشته اصل رفتن آقای رئیس‌جمهور به نیویورک اشتباه است. باید دشمن را به‌طور کلی ناامید ساخت تا بتوان او را وادار به عقب‌نشینی کرد» و دیگری می‌گوید: «مردم منتظر هستند که آقای روحانی عزتمندانه و مقتدرانه از عزت و اقتدار ایران اسلامی در مقابل آمریکا دفاع بکنند و ضعفی نشان ندهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه امروز مجددا به انتقاد از برجام پرداخت و از عملیاتی نشدن آن به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله به دولت حسن روحانی استفاده کرد.

روزنامه سیاست روز به نقل از سخنرانی روحانی در رژه ۳۱ شهریور در تیتر یک خود نوشت: «مرد تسلیم نیستیم مرد ایستادگی هستیم» و روزنامه دولتی ایران در تیتر یک خود نوشت: «روحانی در آستانه حضور در مقر سازمان ملل اعلام کرد پیام ایران به جهان صلح و امید»

بیشتر از