وال استریت ژورنال: تا احیای برجام دو روز فاصله است

مقام‌های آمریکایی می‌گویند شرط ایران لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه سپاه و علی خامنه‌ای است

دور نهم مذاکرات وین از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در وین از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در حال برگزاری است - AFP 

روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت با اینکه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در وین هنوز درباره میزان لغو تحریم‌ها اختلاف‌نظرهای اساسی دارند، دستیابی به توافق نزدیک است و می‌تواند ظرف دو روز حاصل شود.

این روزنامه در گزارشی که روز دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفند) منتشر شد، به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، احیای برجام را جزو اولویت‌های سیاست خارجی خود قرار داده است چرا که بازگشت ثبات به خاورمیانه به او کمک می‌کند بر چین و روسیه تمرکز کند.

این گزارش می‌افزاید که با احیای برجام، ایران و آمریکا موظف می‌شوند برای اجرای تعهدات خود گام‌هایی بردارند؛ ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور موقت، متوقف کند و ایالات‌متحده هم تحریم‌های بین‌المللی را لغو خواهد کرد.

در حالی‌ که مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقایسه با سند پیشین در وین ادعا می‌کنند سند جدید و متفاوتی ارائه کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که این نسخه از توافق تقریبا شبیه همان نسخه پیشین است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد. به گفته آنان، تفاوت عمده نسخه کنونی در میزان و سرعت غنی‌سازی اورانیوم است که می‌تواند در مدت شش ماه به اندازه‌ای برسد که برای تولید بمب اتم کافی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که یکی از شروط اصلی ایران در مذاکرات برجام، لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه سپاه پاسداران و رهبر جمهوری اسلامی ایران است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز روز یکشنبه در سخنانی، به این مسئله اشاره کرد و گفت که ایران درخواست حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرده است. روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارش روز دوشنبه خود به نقل از مقام‌های آمریکایی این موضوع را تایید کرد و نوشت که یکی از مهم‌ترین اختلاف‌ها در وین تحریم علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران است.

مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده تاکنون مستقیم به این موضوع اشاره نکرده‌اند اما بارها گفته‌اند که شرط رسیدن به «توافق خوب» برداشتن همه تحریم‌ها است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در واکنش به این درخواست جمهوری اسلامی ایران گفت: «هیچ توافقی انجام نمی‌شود؛ مگر اینکه در همه موارد باشد.»

پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌ کشورهای غربی را به دنبال داشته است. آنان می‌خواهند توافق برجام تا پایان فوریه ۲۰۲۲ به نتیجه برسد و در غیر این صورت، با توجه به سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران، آن را بی‌نتیجه می‌دانند. حتی گفته می‌شود که دیپلمات‌های غربی هشدار داده‌اند در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات در روزهای آینده، میز مذاکره را ترک می‌کنند.

مقام‌های آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که دولت بایدن امیدوار است در مراحل بعد از احیای برجام، درباره شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و برنامه موشکی هم با ایران مذاکره کند اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند پس از احیای برجام، هیچ مذاکره دیگری با آمریکا نخواهند داشت.

دور نهم مذاکرات وین از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در وین از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در حال برگزاری است. در حالی‌ که تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و مقام‌های وزارت امور خارجه درباره روند مذاکرات و نتایج آن اطلاعات شفافی ارائه نمی‌دهند، گزارش‌ منابع رسانه‌ای داخل ایران نشان می‌دهد که احیای برجام در روزهای آینده امکان‌پذیر است. 

برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که از آن‌ها خواسته شده است نماینده خود برای همراهی با حسین امیرعبداللهیان در وین برای توافق برجام را معرفی کنند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، هم در سخنان اخیر خود پیش‌بینی کرد که مذاکرات وین به زودی با توافق برجام پایان می‌یابد؛ اما تاکید کرد که این توافق از نسخه سال ۲۰۱۵ ضعیف‌تر است.