مکرون به رئیسی: مذاکرات وین باید فوری به نتیجه برسد

روسای جمهوری ایران و فرانسه برای دومین بار ظرف سه هفته گذشته گفت‌وگوی تلفنی داشتند 

در تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه با ابراهیم رئیسی، آقای مکرون خواستار به‌ نتیجه رسیدن فوری مذاکرات وین شد-AFP

روز شنبه، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به گفت‌وگو پرداخت. 

کاخ الیزه هنوز بیانیه‌ای درباره محتوای این گفت‌وگو منتشر نکرده است، اما به گفته دفتر رئیسی، آقای مکرون خواستار به‌ نتیجه رسیدن فوری مذاکرات وین شد و گفت که پیشرفت‌های خوبی در این مذاکرات به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیسی به مکرون گفت: «هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر، و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر أساس آن گزارش، رئیسی با تاکید بر جدیت هیئت ایران در مذاکرات وین، گفت که تهران «پیشنهادهای سازنده‌ای» در آن مذاکرات ارائه کرده است و پیشنهادهای طرف مقابل را بر اساس «میزان انطباق آن‌ها با منافع ملت ایران»، بررسی کرده است. 

رئیس‌ جمهوری ایران همچنین گفت که «فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند»، و باعث می‌شوند امکان رسیدن به توافق کم‌تر شود.

رئیسی با اشاره به سابقه تعامل حکومت ایران با آژانس بین‌الملی انرژی اتمی، گفت که ایران «برای اثبات حسن نیت خود»، بر «همکاری حرفه‌ای» با این نهاد سازمان ملل تاکید دارد، و افزود که «در این راستا باید مراقب فتنه‌‌انگیزی دشمنان بود». این در حالی است که مسئولان فنی این آژانس مدت‌ها است از کاهش شدید قدرت نظارت‌شان بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گلایه می‌کنند. با این حال، با توجه به جریان داشتن مذاکرات وین، طرف‌های غربی نکوشیده‌اند که در شورای حکام آژانس علیه ایران قطع‌نامه صادر کنند. 

آخرین وضعیت دنیاگیری کرونا و تحولات منطقه نیز از دیگرموارد گفت‌وگوی تلفنی مکرون و رئیسی بود. رئیسی در مورد نقش ایران در عراق و سوریه مدعی شد که «اگر مقابله موثر ایران و به‌خصوص شهید سلیمانی با تروریسم نبود، امروز داعش در اروپا مستقر شده بود.»

مکرون و رئیسی سه هفته پیش هم تلفنی صحبت کرده بودند و در آن‌ تماس نیز مکرون خواهان تسریع مذاکرات شده بود.