حنیف اتمر کجاست؟

برخی بر این باورند، تیم اتمر قدرتمندترین رقیب انتخاباتی اشرف غنی است

خبرگزاری دری

مبارزه‌های انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دقایق نهایی خود نزدیک شده است . از سوی دیگر جوش و تلاش نامزدان و هواداران آنها نیز در گوشه و کنار افغانستان‌، سرعت بیشتر گرفته و تیم های انتخاباتی سعی دارند، با جذب نیرو‌های پر‌نفوذ ملی و محلی‌، بانک‌های رای بیشتری را در اطراف خود داشته باشند‌.

از سوی دیگر با توجه به این که تنها سه روز دیگر از کارزار‌های انتخاباتی باقی مانده است‌، تلاش ستاد‌های انتخاباتی این است که با کارزار‌های قدرتمند‌تر مانور‌های سیاسی بهتری انجام دهند . تلاش برای کا‌های ابتکاری و نوآوری‌ها در کارزار‌های انتخاباتی جز برنامه‌های ستاد‌های انتخاباتی نامزدان در گوشه و کنار کشور است . در وضعیتی که یار‌گیری ها انتخاباتی تقریبا به مرحله نهایی خود رسیده و تقریبا همه سیاست مداران، مسیر خود را مشخص کرده‌اند، یک نام به عنوان غایب بزرگ انتخابات هم چنان بر سر زبان‌ها است‌. حنیف اتمر کجاست؟

حنیف اتمر نامزد تیم صلح و اعتدال ، پس از ایجاد تنش در میان تیمش ، فعالیت‌های انتخاباتی خود را لغو کرد‌. پس از گذشت چند روز از لغو کارزار‌های انتخاباتی تیم صلح و اعتدال ، محمد محقق معاون دوم دسته انتخاباتی آقای اتمر به تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله پیوست و یونس قانونی که در تیم  اتمر به عنوان معاون اول مطرح بود‌، هرچند ظاهرا تا کنون مسیری را انتخاب نکرده ، ولی افراد نزدیک به تیم دولت‌ساز به رهبری محمد اشرف غنی می‌گویند با آنان هماهنگ شده است .

در این میان عطا محمد نور والی سابق استان بلخ و از چهره‌های پرنفوذ در شمال افغانستان نیز تا حال در رابطه به پیوستن به تیم مشخصی اظهار نظر نکرده است. آقای عطا قبل از این در تیم آقای اتمر بود و گفته می‌شود مسبب اصلی ایجاد تنش در این تیم نیز او بوده است . زیرا براساس توافقی که میان حنیف اتمر و عطا محمد نور صورت گرفت . آقای نور سمت نخست وزیر اجرایی را در صورت پیروزی تیم صلح و اعتدال به دست می‌آورد . این توافق به دلیل این که پشتون‌های طرفدار حنیف اتمر مخالف سمت نخست وزیر اجرایی بودند ، پنهان مانده بود و اصرار آقای عطا محمد نور و یونس قانونی باعث از هم پاشیدگی این تیم شد‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیلی‌ها در گذشته به این باور بودند که تیم حنیف اتمر قدرتمند‌ترین رقیب اشرف غنی در انتخابات است‌. آقای اتمر پیش از این که تیم انتخاباتی‌اش را مشخص بسازد ، با همرایی تعدادی از سیاست‌مداران و رهبران جهادی ، ائتلاف ملی را در مقابل آقای غنی ایجاد کرد.

ائتلاف ملی بزرگ‌ترین تشکل سیاسی در زمان حکومت‌داری آقای غنی بود‌. این ائتلاف در پی آن بود تا با قدرت بیشتر در انتخابات ظاهر شود و قدرت را از دست اشرف غنی بیرون بیاورد‌. اما هم دستی ائتلاف ملی زمان زیادی دوام نکرد . پس از کشته شدن جنرال عبدالرازق فرمانده امنیه قندهار و قدرتمندترین فرد در جنوب افغانستان‌، اختلاف‌های سیاسی که بیشتر متمرکز بر انتخاب نامزد مورد تایید ائتلاف ملی برای انتخابات ریاست جمهوری بود‌، این تشکل را از هم پاشید‌.

یک تعداد از سیاست‌مداران و رهبران جهادی به تیم‌های دیگر پیوستند و تعدادی نیز همچنان در کنار حنیف اتمر باقی ماندند‌. با آشکار شدن بحث اختلاف بر سر نخست‌وزیر اجرایی، تنش ها به اوج خود رسید و بالاخره این تیم از هم پاشید . حنیف اتمر هنوز هم یکی از افراد با نفوذ در افغانستان است . او در طول چهار سال سمت مشاور شورای امنیت افغانستان‌، روابط گسترده‌ای را با افراد با نفوذ محلی ایجاد کرد‌. همچنان تا حد توان افراد مورد اعتماد خود را در پست‌های کلیدی در دولت افغانستان وارد کرد‌. یک تعداد از این افراد با استعفای وی از سمت مشاور شورای امنیت‌، توسط رئیس جمهور غنی برکنار شدند. ولی یک تعداد هم چنان در سمت های شان باقی ماندند‌.

حنیف اتمر همچنان در میان نماینده های مجلس افغانستان هم هواداران خود را دارد. هرچند زمان زیادی برای پیوستن یتعدادی از سیاست‌مداران متردد باقی نمانده،  اگر اقای اتمر و همچنان عطا محمد نور به صورت واضح به یکی از تیم های انتخاباتی بپیوندند؛ وزنه آن تیم نسبت به سابق سنگین‌تر خواهد شد .

بیشتر از