جدایی‌طلبان شرق اوکراین به روسیه پناهنده می‌شوند

استقلال دو جمهوری‌ خود‌خوانده لوهانسک و دونتسک را هیچ کشوری به رسمیت نمی‌شناسد

به گفته مقامات روسی حدود ۵۰۰ پناهنده با اولین قطار وارد روسیه شدند- AFP

درحالی‌که مناقشه غرب با روسیه به بالاترین سطح خود رسیده است، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که اولین قطار پناهجویان جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوگانسک که عصر شنبه از منطقه روستوف حرکت کرد، وارد شهر ورونژ در روسیه شد. 

به گفته مقامات روسی حدود ۵۰۰ نفر با اولین قطار وارد روسیه شدند و منطقه ورونژ دومین منطقه روسیه است که پذیرای پناهجویان است. قرار است در اولین اقدام این پناهجویان در مراکز اسکان موقت اسکان داده شوند.

مناطق دونتسک، لوهانسک و کریمه در سال ۲۰۱۴ و در پی کشمکش‌های مسلحانه در اوکراین اعلام استقلال کردند. روسیه در همان سال و‌ پس‌ازاینکه دولت خودخوانده کریمه خواستار پیوستن به روسیه شد، این شبه‌جزیره را به خاک خود ضمیمه کرد؛ اما سرنوشت دو جمهوری‌ خودخوانده لوهانسک و دونتسک همچنان روشن نیست و هیچ کشوری استقلال این دو جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسد.

هفته گذشته قانون‌گذاران روسی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درخواست کردند تا استقلال این دو جمهوری خود خوانده را به رسمیت بشناسد؛ اقدامی که خشم بیشتری را در کی‌یف برانگیخت و وزارت خارجه و پارلمان اوکراین نیز بیانیه‌هایی را در محکومیت این اظهارات منتشر کردند.

نمایندگان منطقه‌ جدایی‌طلب جمهوری خلق لوهانسک، نیروهای اوکراین را به استفاده از خمپاره‌انداز، نارنجک‌انداز و تیربار متهم کرده‌اند. این نخستین گزارش‌ها از استفاده از مهمات جنگی در کشمکشی است که اکنون بیش از یک ماه است اروپا را در چنبره خود گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، نمایندگان شورشیان لوهانسک در گروه نظارت بر آتش‌بس اوکراین-روسیه گفتند: «نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از سلاح‌های سنگین، برنامه آتش‌بس را آشکارا زیر پا گذاشته‌اند و بنابراین طبق توافق‌های مینسک، این آتش‌بس باطل شده است.»

اما مقام‌های اوکراین حمله به منطقه تحت‌کنترل جدایی‌طلبان را تکذیب کردند و می‌گویند خود آن‌ها هدف آتش توپخانه قرار گرفتند اما تلافی نکردند.

در همین راستا روز جمعه، رهبران جمهوری‌های خلق لوگانسک و دونتسک با اشاره به افزایش خطر خصومت‌ها، تخلیه ساکنان این جمهوری‌ها و اعزام آنها به روسیه را اعلام کردند.

پیشتر در خبری اعلام شده بود که روسیه برای صدها هزار نفر از ساکنان شرق اوکراین پاسپورت روسی صادر می‌کند تا نفوذ خود در این مناطق را افزایش دهد. در همین زمینه، دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که صدور پاسپورت روسی برای ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان، نقض توافقنامه مینسک است.

از آن زمان، بیش از ۷۲۰ هزار ساکن در مناطق تحت کنترل شورشیان - حدود ۱۸ درصد از جمعیت - گذرنامه روسی دریافت کرده‌اند.

بیشتر از جهان