چالش فرماندار داکوتای جنوبی؛ افسردگی ۹۰ درصد جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+»

کریستی نوم لایحه منع شرکت دختران تراجنسیتی در تیم‌های ورزشی زنان را امضا کرده است

کریستی نوم، فرماندار ایالت داکوتای جنوبی- Brandon Bell/Getty Images/AFP

کریستی نوم، فرماندار ایالت داکوتای جنوبی، سخت به باد انتقاد گرفته شده است، زیرا نتوانسته است دلیل این این واقعیت را که ۹۰ درصد جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+» در آن ایالت دچار افسردگی روانی هستند، توضیح دهد.  

خانم نوم که لایحه منع شرکت دختران تراجنسیتی در تیم‌های ورزشی زنان را امضا کرده است، در مقابل پرسش یک گزارشگر که به آمار بالای نارسایی‌های روانی در میان جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+» داکوتای جنوبی اشاره کرد، گفت: «‌نمی‌دانم. این مرا غمگین می‌کند. باید علتش را بیابیم.»

در پی آن واکنش، کاخ سفید خانم نوم را به دلیل امضای آن لایحه به باد انتقاد گرفت و او را متهم کرد که با سیاست‌هایش «جوانان ال‌جی‌بی‌تی را مورد حمله قرار می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارین ژان پیر، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، روز پنجشنبه، ۱۷ فوریه، با به اشتراک گذاشتن ویدیوی کنفرانس مطبوعاتی در توییتر، گفت: «فرماندار، این برای شروع کار شما.»

او افزود:«۱- سیاست‌هایی را که به جوانان تراجنسیتی حمله می‌کند، پیش نبرید؛ ۲- به تبلیغاتی که جوانان ال‌جی‌بی‌تی را مورد حمله قرار می‌دهد، کمک مالی ندهید؛  ۳- با استفاده از صندوق اعانات طرح نجات آمریکا، از دستور کار @POTUS [رئیس جمهوری آمریکا] برای افزایش حمایت از نیازهای مرتبط با سلامت روانی جوانان حمایت کنید.»

توییت کاخ سفید با واکنش و حملات متقابل خانم نوم علیه خانم ژان پیر،  موجب بروز درگیری میان آن دو شده است.

«فرماندار، این برای شروع کار شما:  ۱- سیاست‌هایی را که به جوانان تراجنسیتی حمله می‌کند، پیش نبرید؛ ۲- به تبلیغاتی که جوانان ال‌جی‌بی‌تی را مورد حمله قرار می‌دهد، کمک مالی ندهید؛  ۳- با استفاده از صندوق اعانات طرح نجات آمریکا، از دستور کار @POTUS [رئیس جمهوری آمریکا] برای افزایش حمایت از نیازهای مرتبط با سلامت روانی جوانان حمایت کنید.»

خانم نوم گفت: «ما در داکوتای جنوبی معتقد به انصاف هستیم و به گفته شبکه خبری «یو اس نیوز»، در نخستین رده سلامت روان قرار داریم.»

او افزود: «می‌خواهید در مورد شکست‌های متعدد رئیس‌تان @جو بایدن اظهار نظر کنید؟ تورم پولی. شکست‌های پی‌در‌پی در سیاست خارجی. بازار شغلی راکد. خستگی از فاوچی. بهای بنزین. می‌خواهید از رهبری ما درس بگیرید؟»

«ما در داکوتای جنوبی معتقد به انصاف هستیم و به گفته شبکه خبری «یو اس نیوز»، در نخستین رده سلامت روان قرار داریم. می‌خواهید در مورد شکست‌های متعدد رئیس‌تان @جو بایدن اظهار نظر کنید؟ تورم. شکست‌های پی‌در‌پی در سیاست خارجی. بازار شغلی راکد. خستگی از فاوچی. بهای بنزین. می‌خواهید از رهبری ما درس بگیرید؟»

فرماندار داکوتای جنوبی با تصویب لایحه‌ای در روز سوم فوریه برای منکوب کردن زنان تراجنسیتی، در صدر اخبار ملی آمریکا قرار گرفت. بر اساس آن مصوبه، تمام افرادی که در تیم‌های ورزشی زنان بازی می‌کنند، باید در بدو تولد «زن» متولد شده بوده باشند. این مصوبه در عمل دختران و زنان تراجنسیتی را از رقابت‌های ورزشی منع می‌کند.

داکوتای جنوبی دهمین، و نخستین ایالتی در سال جاری، است که این گونه محدودیت‌ها را اعمال کرده است.

اما این گونه قوانین موجب بروز بحث‌های داغی در آمریکا شده است. مخالفان آن قانون، این ممنوعیت‌ها را که از سوی جمهوری‌خواهان اعمال شده است، برای جامعه «ال‌جی‌‌بی‌تی‌کیو+» تبعیض‌آمیز و غیر‌انسانی خوانده‌اند. 

پرسشی که در برابر خانم نوم گذاشته شد، با آمار ارائه شده در گزارش اخیر «هلپ ادوایزر» (HelpAdvisor) که میزان اضطراب و افسردگی را در جامعه «ال‌جی‌‌بی‌تی‌کیو+» آمریکا ارزیابی می‌کند، تایید شده است.

در آن گزارش آمده است که ۸۷ درصد جامعه «ال‌جی‌‌بی‌تی‌کیو+» ایالت داکوتای جنوبی، گسترده‌ترین در سراسر آمریکا، دچار بحران روحی هستند.

گروه‌های حامی حقوق بشر نیز بارها قوانینی را که افراد «ال‌جی‌‌بی‌تی‌کیو+» را هدف قرار می‌دهد، به دلیل آنچه لطمه به آن‌ها و بیگانه‌گردانی‌شان می‌خوانند، تقبیح کرده‌اند.

کاترین اوکلی، مشاور ارشد کارزار حقوق بشر، در پی تصویب آن لایحه گفت: «کودکان تراجنسیتی کودک هستند. آن‌ها حق دارند با دوستان‌شان بازی کنند. این مصوبه اصل مشکلی را که داکوتای جنوبی با آن رو‌به‌رو است، حل نمی‌کند: ساده و روشن، این تبعیض است. شرم بر فرماندار نوم باد.» 

خانم نوم در جریان امضای آن لایحه گفت که آن امر برای بسیاری از مردم، یک اولویت مهم بوده است.

او گفت: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که در ایالت داکوتای جنوبی اصل انصاف و تساوی در مورد ورزشکاران زن در سطح «کِی ۱۲» و دانشگاه رعایت خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان