استقبال اسرائیل از «توافق بد» با ایران

توافق در حال مذاکره احتمالاً ایران را بین شش ماه تا یک سال از داشتن مواد هسته‌ای کافی برای ساخت بمب دور می‌کند

ایالات متحده اعلام کرد که در جریان مذاکرات وین برای نجات توافق هسته‌ای ایران «پیشرفت قابل‌توجهی» حاصل شده است- AFP

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز جمعه گزارش داد که علی‌رغم تلاش‌های تل‌آویو برای لابی کردن علیه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، اسرائیل آماده است تا نتیجه مذاکرات قدرت‌های جهانی با تهران را که باهدف محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام شده است، بپذیرد.

به نوشته تایمز اسرائیل، این کشور با توافق اولیه‌ای که به‌طور رسمی به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۵ مخالفت کرد و نخست‌وزیر وقت، بنیامین نتانیاهو، معتقد بود که این توافق درواقع راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هموار می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ دولت نتانیاهو سپس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مبنی بر خروج ایالات متحده از برجام، از کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران حمایت کرد که باعث شد تهران هم در مقابل با نقض برجام، فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد.

اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اکنون به دنبال احیای این توافق است و این کار را مشروط به بازگشت ایران به برجام پایبندی به توافق پیشین عنوان کرده است.

اخبار کانال ۱۳ اسرائیل به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل که نامش فاش نشد گزارش داد درحالی‌که اسرائیل توافق اولیه را بد می‌دانست، معتقد است که توافق در حال شکل‌گیری «بسیار بدتر» است، زیرا در جلوگیری از پیشرفت ایران پس از خروج از برجام، نقشی ندارد.

این منبع با اشاره به پیش‌نویس لو رفته توافق قریب‌الوقوع گفت که ایران تحت این توافقنامه احیا شده ملزم به نابودی سانتریفیوژهای پیشرفته خود نخواهد بود. تهران باید سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش دهد، اما قبلاً توانایی غنی‌سازی در سطوح بالا را توسعه داده است. همچنین باید تولید فلز اورانیوم را که جزء حیاتی فرآیند ساخت بمب است، متوقف کند. بااین‌حال، این منبع تاکید کرد که ایران اکنون دانش لازم برای تولید چنین موادی را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شبکه به نقل از همان منبع امنیتی گفت: «در اصل، این توافقی است که ایران را به‌عنوان یک کشور هسته‌ای باقی می‌گذارد».

 به گزارش کانال ۱۳، علاوه بر این، دولت بایدن به اسرائیل گفته است که ترامپ باعث شد ایران ازنظر تولید اورانیوم به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن، تبدیل شود و شکست در احیای توافق قدیمی - همان‌طور که تل‌آویو امیدوار است - تهران را هفته‌ها از هدفش دور خواهد کرد.

یک دیپلمات اسرائیلی این ارزیابی را رد کرد و به تایمز اسرائیل گفت که توافق در حال مذاکره احتمالاً ایران را بین شش ماه تا یک سال از داشتن مواد هسته‌ای کافی برای ساخت بمب دور می‌کند.

بر این اساس، تل‌آویو در حال آماده‌سازی اقداماتی است که قصد دارد در روزهای آینده انجام دهد. ازجمله این اقدامات برگزاری جلسات توجیهی با سفرا، سخنرانی عمومی احتمالی نخست وزیر نفتالی بنت در پاسخ به اعلامیه احیای برجام و گفتگوهای خصوصی بنی گانتز وزیر دفاع و آلون اوشپیز مدیرکل وزارت امور خارجه که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار خواهد شد.

روز جمعه، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به رویترز گفت: «من انتظار دارم در هفته آینده، حدود دو هفته آینده، توافقی حاصل شود و فکر می‌کنم اکنون متنی را روی میز داریم که به توافق نهایی بسیار نزدیک است.»

او افزود: «بیشتر موضوعات قبلاً توافق شده است؛ اما به‌عنوان یک اصل در این نوع مذاکره تا زمانی که همه چیز به توافق نرسد، هیچ چیز مورد توافق قرار نمی‌گیرد.»

ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان مذاکرات وین برای نجات توافق هسته‌ای ایران «پیشرفت قابل‌توجهی» حاصل شده است و درصورتی‌که ایران در این مورد «جدیت نشان دهد»، توافق در عرض چند روز ممکن است.

 دور هشتم مذاکرات وین که ایران و همچنین بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه مستقیماً و ایالات متحده به‌طور غیرمستقیم در آن مشارکت دارند، در اواخر نوامبر از سر گرفته شد.