شرکت فرانسوی، پایانه کانتینری بیروت را بازسازی می‌کند

خانواده فرانسوی-لبنانی سعاده، قبلا قرارداد پایانه کانتینری بندر طرابلس را هم برنده شد

پایانه کانتینری بندرگاه بیروت در انفجار سال ۲۰۲۰ تقریبا به کلی نابود شد -  ANWAR AMRO / AFP

دولت لبنان گسترش و بهره‌برداری از پایانه کانتینری بندر بیروت را که طراحی، بازسازی و توسعه تاسیسات نابود شده در انفجار سال ۲۰۲۰ را نیز شامل می‌شود، در قراردادی ۱۰ ساله به شرکت فرانسوی «سه‌ام‌آ سه‌ژه‌ام» (CMA CGM) واگذار کرد.

به گزارش رویترز، این شرکت فرانسوی اعلام کرد که برای بهبود تاسیسات پایانه و دیجیتالی کردن بهره‌برداری مبلغ ۳۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند که ۱۹ میلیون دلار آن در دو سال نخست است. این شرکت قصد دارد گنجایش پایانه کانتینری بیروت را به بیش از دو برابر ظرفیت کنونی برساند.

با این قرارداد، حضور شرکت CMA CGM در شرق مدیترانه گسترش می‌یابد. این شرکت کشتی‌رانی که در دست خانواده فرانسوی-لبنانی سعاده است، در سال ۲۰۲۱ پایانه کانتینر بندر طرابلس در شمال لبنان را نیز در اختیار گرفت و در بندر لاذقیه سوریه نیز حضور دارد.

رودولف سعاده، مدیرعامل شرکت، می‌گوید با امضای این قرارداد، پایانه کانتینری بندر بیروت به تاسیساتی پیشرفته تبدیل می‌شود که دادوستد اقتصادی میان لبنان و دیگر نقاط جهان را احیا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی حمیه، وزیر خدمات عمومی و ترابری لبنان، در یک نشست رسانه‌ای گفت که شرکت‌های بین‌المللی برای بهره‌گیری از خدمات بندر دلار می‌پردازند که برای خزانه خالی دولت حیاتی است.

در اوت ۲۰۲۰، انفجار مواد شیمیایی در انباری در بندر بیروت، بیش از ۲۰۰ تن را به کشتن داد و بخش بزرگی از بندر این شهر را ویران کرد. ویرانی بندر بیروت بحران اقتصادی این کشور را ژرف‌تر کرد.

پس از این انفجار، شرکت CMA CGM به تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در یاری‌رسانی به بیروت پیوست.

اگرچه بیروت پس از انفجار فعالیت‌های خود را از سر گرفت، بخش‌هایی از آن همچنان ویران است و ساختمان‌های اداری هنوز نوسازی یا بازسازی نشده‌اند.

شرکت CMA CGM سومین شرکت کشتیرانی باربری کانتینری بزرگ جهان است و در ۲۵۷ خط کشتیرانی میان ۴۲۰ بندر از ۱۶۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در مارسی فرانسه واقع است.

بیشتر از جهان