خامنه‌ای: علیه سپاه و قاسم سلیمانی لجن‌پراکنی می‌کنند

رهبر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ادعای بی‌توجهی به توصیه‌هایش در برجام را مطرح کرد

مدت کوتاهی پس از انتشار فایل صوتی دو فرمانده سپاه پاسداران که فساد مالی گسترده در این نهاد زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران را آشکار می‌کرد، علی خامنه‌ای با دفاع تمام‌قد از سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی گفت: «دشمنان علیه آنان لجن‌پراکنی می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۲۸ بهمن، در واکنش به افشای فساد مالی در سپاه پاسداران گفت: «به ارکان انقلاب تهمت می‌زنند؛ به مراکزی که در پیشرفت انقلاب نقش داشتند تهمت می‌زنند؛ یک روز به مجلس شورای اسلامی، یک روز به شورای نگهبان و یک روز به سپاه؛ امروز نوبت سپاه است؛ به سپاه تهمت می‌زنند و در ضمن، به شهید بزرگوار شهید سلیمانی لجن‌پراکنی می‌کنند‌.»

در روزهای گذشته، انتشار فایل صوتی دو فرمانده سپاه پاسداران درباره فساد مالی گسترده در این سازمان واکنش‌های زیادی در پی داشت. در این فایل صوتی محمدعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران، به‌صراحت می‌گوید که قاسم سلیمانی از برخورد با متخلفان هلدینگ یاس بسیار ناراحت بود و برای این موضوع به خامنه‌ای هم رجوع کرد. برخلاف ادعای خامنه‌ای مبنی بر نقش‌ داشتن «دشمنان»، در این فایل صوتی ذوالقدرنیا و جعفری، که خود نیز در بدنه سپاه قرار دارند، درباره نقش محمدباقر قالیباف، قاسم سلیمانی، امیرعلی حاجی‌زاده، جمال‌الدین آبرومند و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه، در فسادهای گسترده مالی صحبت می‌کنند.

تکرار مواضع پیشین درباره برجام

رهبر جمهوری اسلامی که در سخنرانی‌های پیشین خود از زیر بار مسئولیت برجام شانه‌ خالی کرده بود، روز پنجشنبه در اظهارنظری جدید نیز این رویه را تکرار کرد و گفت بی‌توجهی به نکاتی که او مطرح کرده بود باعث به وجود آمدن «مشکلات» شد. در حالی‌ که خبرهای متفاوتی از وین، محل مذاکرات هسته‌ای ایران، منتشر می‌شود و برخی منابع از پایان مذاکرات خبر داده‌اند، علی خامنه‌ای گفت: «در برجام ایرادی که می‌گرفتم این بود که باید نکاتی را در نظر بگیریم که بعدا مشکلاتی پیش نیاید، ولی به برخی از این نکات توجه نشد و مشکلاتی پیش آمد که می‌بینیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که علی خامنه‌ای ادعا می‌کند توافق برجام بدون در نظر گرفتن توصیه‌های او صورت گرفت. او پیش‌تر نیز بارها این ادعا را مطرح کرده بود، اما شواهد و گواهی تیم مذاکره‌کننده ایران در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی ثابت می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام نقش محوری داشت. علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه محمود احمدی‌نژاد، در گفت‌وگو با روزنامه ایران در سال ۱۳۹۴ به‌صراحت گفت که مذاکرات هسته‌ای با مجوز علی خامنه‌ای آغاز شد. عبارت «نرمش قهرمانانه» در سخنان رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲ نیز این موضوع را تایید می‌کند. با این‌ حال، خامنه‌ای در سخنرانی‌هایش ادعا می‌کند در توافق برجام نقشی نداشته است.

تبعیض علیه اقوام ایران و تاکید بر تکثیر نسل

رهبر جمهوری اسلامی ایران که به‌مناسبت سالگرد «تظاهرات تبریز» صحبت می‌کرد، ۲۹ بهمن را «روز درخشش تبریز در تاریخ انقلاب» خواند و گفت: «این روز برای همه ما روز شکر‌گزاری است؛ زیرا حادثه‌ای که این روز در تبریز به وجود آمد موجب ثمردهی انقلاب شد.» خامنه‌ای در ادامه رویکرد تبعیض‌آمیزش در مقابل اقوام ایران و پیروان مذهب تسنن، آذربایجان را «پیشران وحدت ملی و ایستادگی ملی» معرفی کرد و گفت: «یکی از امتیازات بزرگ آذربایجان این بوده که همیشه پرچم اهل‌بیت در دست مردم آذربایجان بوده است.»

رهبر جمهوری اسلامی «استمرار» را «کلید پیروزی» انقلاب خواند و گفت: «مردم تبریز کاری کردند که حرکت میدانی مردم آغاز شد. حضور میدانی مردم از قم شروع شد، اما اگر حرکت مردم تبریز نبود این حرکت عقیم می‌ماند.» او در ادامه افزود: «تبریز مرکز تعلیم ایستادگی برای ملت ایران است.» خامنه‌ای در ادامه سخنانش، هماهنگی کامل قوای سه‌گانه و نیروهای نظامی را در جهت اهداف جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: «علمای حوزه و دانشگاه، فعالان عرصه اجتماعی، فعالان حوزه دفاع نظامی و جهاد، کارکنان حکومتی در سه قوه، روشنگران عرصه سیاسی، همه دارند برای تداوم انقلاب کار می‌کنند.»

او «کمک به مراکز مقاومت در منطقه و دنیای اسلام» را نیز در راستای تداوم انقلاب خواند؛ این در حالی‌ است که کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس بارها هشدار داده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با تجهیز شبه‌نظامیان و ارسال سلاح برای آنان، امنیت منطقه را به خطر انداخته است. جمهوری اسلامی ایران در شرایطی هزینه‌های جنگ‌افروزی در منطقه را می‌پردازد که مردم با انواع مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما خامنه‌ای ادعا می‌کند که «دشمن ملت، افکار عمومی و فکر جوانان را هدف گرفته است؛ میلیاردها دلار در اتاق‌های فکرشان خرج می‌کنند و تلاش می‌کنند ملت و به‌خصوص جوان‌ها را از این راه برگردانند».

بر اساس نسخه‌ای که رسانه‌های داخلی ایران از سخنان خامنه‌ای منتشر کرده‌اند، او در ادامه به موضوع‌هایی مانند انرژی هسته‌ای نیز اشاره کرد و مدعی شد: «ببینید دشمن روی مسئله انرژی هسته‌ای ما که می‌دانند صلح‌آمیز هم است چه‌ کارهایی می‌کنند و نمی‌خواهند ملت ایران به این پیشرفت بزرگ دست پیدا کند.» او همچنین ادعا کرد که سرعت پیشرفت علم در ایران بعد از انقلاب چندین برابر متوسط جهان بوده است.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش، بر ضرورت «فرزند آوری» و «تکثیر نسل» نیز تاکید کرد. ابلاغ سیاست‌های جمعیتی او در سال ۱۳۹۲ و درخواست از مسئولان برای افزایش زادو‌ولد در ایران موضوعی است که آسیب‌شناسان اجتماعی درباره آن هشدار داده‌اند. قانون «جوانی جمعیت»، که تحقق مطالبه علی خامنه‌ای برای افزایش جمعیت در ایران را هدف قرار داده است، به گواهی بسیاری از کارشناسان اجتماعی به تولد کودکان بیمار و فقیر در جامعه منتهی می‌شود و افزایش جمعیت محروم کشور را به دنبال دارد.