دیدار تاریخی نخست‌وزیر اسرائیل با مقام‌های بلندپایه بحرین

هدف مشترک بحرین و اسرائیل، مهار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه است

نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه در منامه با همتای بحرینی خود و نیز ولیعهد بحرین دیدار کرد.

نفتالی بنت در دیدار تاریخی خود از بحرین با حمد بن عیسی خلیفه، پادشاه بحرین نیز گفت‌و‌گو کرد.

بنت در دیدار با شاهزاده سلمان بن حمد خلیفه، ولیعهد بحرین، گفت: «هدف ما از این دیدار تبدیل صلح میان دولت‌ها به صلح میان ملت‌ها است.»

هم‌زمان، دولت اسرائیل اعلام کرد موافقت‌نامه‌ای با بحرین برای اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک در زمینه فناوری اقلیمی، تولیدات صنعتی و تجارت الکترونیکی امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار بنت از بحرین که نخستین سفر یک نخست‌وزیر اسرائیل به آن کشور است، نشانه‌ای از تقویت پیوند‌ها میان اسرائیل و چند کشور عرب در ۱۸ ماه گذشته است.

از دو سال پیش به این‌سو، اسرائیل روابط سیاسی خود با بحرین و امارات متحده عربی را آغاز کرده و روابط سیاسی با مراکش و سودان را نیز از سر گرفته است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، هدف مشترک بحرین و اسرائیل، مهار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه است و ظاهرا برای بحرین این مسئله فعلا اولویت بالاتری از حل‌وفصل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان دارد.

بخشی از توافق میان دو طرف، استقرار یک مقام نظامی اسرائیل در بحرین خواهد بود. هدف از این تصمیم آزادی کشتی‌رانی و تجارت بین‌المللی در خلیج‌فارس، به‌ویژه پس از حمله‌های متعدد ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش به کشتی‌های بازرگانی در این آبراه، اعلام ‌شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد دعوت رسمی بحرین از نخست‌وزیر اسرائیل، نشان‌دهنده این است که عربستان سعودی، قدرت برتر منطقه و رقیب اصلی ایران، هر چه بیشتر نقش اسرائیل در منطقه را می‌پذیرد. این نشریه می‌نویسد: «هرچند که مقام‌های عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تکذیب کرده‌اند، اما بحرین همیشه عربستان سعودی را به‌صورت برادر بزرگ‌تر خود می‌بیند.»