نخست‌وزیر اسرائیل در بحرین: هر لحظه با ایران و عواملش در منطقه می‌جنگیم

نفتالی بنت درنخستین سفرش به منامه اعلام کرد که اسرائیل به‌دنبال صلحی بسیار گرم و صمیمی با بحرین است

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در سفر تاریخی خود به بحرین، با تاکید بر اشتراک دو کشور در مقابله با تهدیدهای ناشی از جمهوری ایران در منطقه، گفت که اسرائیل شبانه‌روز درحال جنگ با ایران و عوامل نیابتی آن است. او همچنین هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران را یک «اشتباه استراتژیک» دانست.

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه‌شب، ۲۵ بهمن‌ماه، برای یک سفر رسمی دو روزه وارد منامه، پایتخت بحرین، شد و در فرودگاه مورد استقبال عبداللطیف بن‌رشید الزیانی، وزیر خارجه آن کشور قرار گرفت. 

پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال به‌همراه گارد افتخار سلطنتی بحرین در خارج از کاخ پادشاهی، ظهر سه‌شنبه، ملک حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، در یک نشست دونفره و ناهار کاری، میزبان نفتالی بنت بود.

نخست‌وزیر اسرائیل صبح روز سه‌شنبه نیز در منامه با چارلز برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، و همچنین سران جامعه یهودی در آن کشور دیدار کرد. او قرار است در ادامه سفر خود، با سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر آن کشور هم دیدار کند.

بنت پیش از پرواز برای این سفر تاریخی که نخستین دیدار رسمی یک نخست‌وزیر اسرائیل از بحرین محسوب می‌شود، هدف از سفر خود را تقویت توافق صلح میان دو کشور اعلام کرد. او در فرودگاه به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم که در این دوره پرتلاطم، اهمیت دوچندان دارد که از منطقه ما، پیام همکاری، حسن نیت، ایستادن در کنار یکدیگر در برابر تهدیدها و چالش‌های مشترک و ایجاد پل‌هایی برای صلح صادر شود.» 

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه بحرینی «الایام» تاکید کرد که موضوع «تهدید ایران»، محور اصلی دیدارهایش در بحرین خواهد بود و گفت: «اسرائیل و بحرین با چالش‌های امنیتی بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از یک منبع، یعنی جمهوری اسلامی ایران نشات می‌گیرد.»

او افزود: «ایران ثبات را در کل منطقه تضعیف می‌کند. آن کشور از سازمان‌های تروریستی در منطقه شما و منطقه ما پشتیبانی می‌کند، با یک هدف: نابود کردن دولت‌های میانه‌رو در کشورهای باثبات و قرار دادن گروه های تروریستی تشنه به‌خون به‌جای آنها. ما اجازه این کار را نمی‌دهیم. ما شبانه‌روز با ایران و دست‌نشانده‌هایش در منطقه می‌جنگیم و هر زمان که از ما خواسته شود، به دوستان خود در تقویت صلح، امنیت و ثبات کمک خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت همچنین درباره مذاکرات قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین، به روزنامه الایام  گفت که دستیابی به توافق جدید با ایران تحت شرایط فعلی، «یک اشتباه استراتژیک» است که به تهران اجازه می‌دهد «توانمندی‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و صدها میلیارد دلار برای تقویت ماشین تروریستی خود و آسیب‌زدن به کشورهای منطقه و جهان به‌دست آورد».

نخست‌وزیر اسرائیل، درضمن، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، را «دوست واقعی اسرائیل برای مدت بیش از ۵۰ سال» خواند که به‌طور نیازهای امنیتی آن کشور را درک می‌کند.

او به این روزنامه بحرینی گفت که اسرائیل برای افزایش همکاری نظامی با دوستان خود در منطقه، به‌منظور تقویت امنیت و ثبات، تلاش می‌کند.

در اوایل ماه جاری، نیروی دریایی اسرائیل اعلام کرد که یک نماینده این نیرو برای حفظ ارتباط با ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، به‌طور دائم در بحرین مستقر خواهد شد. این نخستین‌بار است که یک درجه‌دار ارتش اسرائیل در یک کشور عربی مستقر می‌شود.

نفتالی بنت در گفت‌وگو با الایام اعلام کرد که «اسرائیل به‌دنبال صلحی بسیار گرم و صمیمی با بحرین است» و خواستار همکاری بیشتر دو کشور در حوزه‌های دفاعی، خدمات بهداشتی، تجارت و گردشگری شد. 

او گفت: «همکاری بین ما طبیعی است. من انتظار دارم تجارت بین (کشورهایمان) به‌طور قابل توجهی افزایش یابد، همان‌طور که با امارات اتفاق افتاد. من انتظار دارم گردشگری رشد کند، البته پس‌از پایان همه‌گیری کرونا، و مهم‌تر از همه، من آرزو دارم که هر دو ملت یکدیگر را بهتر بشناسند.»

دو کشور بحرین و امارات متحده عربی، از شهریورماه سال ۱۳۹۹(سپتامبر ۲۰۲۰) با امضای «پیمان ابراهیم» به میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا، با اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند. 

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نخستین مقام ارشد آن کشور بود که در مهرماه ۱۴۰، با سفر به بحرین، سفارت اسرائیل در منامه را به‌طور رسمی افتتاح کرد.

بنی گانتر، وزیر دفاع اسرائیل نیز ۱۴ بهمن‌ماه در سفری از پیش اعلام‌نشده به منامه، با همتای بحرینی خود یک تفاهم‌نامه امنیتی امضا کرد. اسرائیل اعلام کرده است که این تفاهم‌نامه «به پیشبرد همکاری‌های اطلاعاتی، برنامه‌ریزی برای رزمایش‌های مشترک و همکاری میان صنایع نظامی دو کشور کمک می‌کند».