پس از سال‌ها تنش، رئیس جمهوری اسرائیل به ترکیه می‌رود

یک هیئت بلندپایه ترکیه این هفته در راستای آمادگی برای سفر هرتزوگ، به اسرائیل می‌رود   

تنش بین اسرائیل و ترکیه از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد- Nir Elias/ REUTERS

پس از سال‌ها تنش میان آنکارا و اورشلیم، دفتر ریاست‌جمهوری اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، به‌طور رسمی از برنامه‌ریزی برای سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری آن کشور، به ترکیه خبر داد.

در بیانیه مشترک وزارت امور خارجه و دفتر ریاست جمهوری اسرائیل آمده است که یک هیئت بلندپایه رسمی از ترکیه قرار است این هفته «به‌عنوان بخشی از آمادگی برای سفر برنامه‌ریزی‌شده هرتزوگ به آن کشور» و همچنین گفت‌وگو درباره روابط دو کشور، به اسرائیل برود.   

براساس این بیانیه، ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهوری و سدات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه، در صدر این هیئت‌ خواهند بود و در سفر به اسرائیل، با آلون اوشپیز، مدیرکل وزارت امور خارجه و ایال شویکی، رئیس دفتر هرتزوگ و دیگر مقام‌های ارشد این دو نهاد دیدار خواهند کرد. 

این دیدارها درپی سفر دوماه پیش (دسامبر ۲۰۲۱) مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل به ترکیه انجام می‌شود که در آن گفت‌وگوها درباره ملاقات رئیس جمهوری و روابط دو کشور آغاز شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که قرار است هرتزوگ در ماه فوریه به ترکیه برود و این سفر را فرصتی برای «گشایش فصلی جدید در روابط ترکیه و اسرائیل» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر رسانه‌ها از قول بعضی مقام‌های اسرائیلی خبر داده بودند که هرتزوگ دعوت رئیس جمهوری ترکیه برای سفر به آن کشور را پذیرفته است، اما دفتر ریاست‌جمهوری اسرائیل تا پیش از انتشار این بیانیه، از اظهارنظر درمورد این سفر احتمالی خودداری کرده بود.

تاریخ سفر هرتزوگ به ترکیه در این بیانیه اعلام نشده است، اما تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) گزارش داد که این سفر در روزهای نهم و دهم مارس (۱۸ و ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰) انجام خواهد شد. 

سفر هرتزوگ پس از یک دوره تنش بین دو کشور، نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسرائیل به ترکیه در طول بیش از یک دهه خواهد بود؛ هرچند از زمانی‌که هرتزوگ در سال گذشته به ریاست جمهوری اسرائیل رسید، دو رهبر چندین‌بار تلفنی با هم صحبت کرده‌اند.

تنش بین اسرائیل و ترکیه از سال ۲۰۰۸ میلادی، زمانی‌ آغاز شد که ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، چند روز بعد از دیدار با اردوغان، جنگ با حماس در غزه را آغاز کرد و سپس ترکیه به‌شدت آن جنگ را محکوم کرد.

پس‌از آن، در سال ۲۰۱۰ میلادی، درپی کشته‌شدن ۹ غیرنظامی در حمله کماندوهای دریایی اسرائیل به ناوگان ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه بود، روابط بین دو کشور به‌طور کامل قطع شد. دو کشور شش سال بعد، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند و در سال ۲۰۱۶ بار دیگر سفیران آن‌ها در کشور مقابل مستقر شدند؛ اما دو سال بعد، آنکارا به‌دلیل کشته شدن گروه زیادی از فلسطینیان در واکنش ارتش اسرائیل به تظاهرات مرزی غزه، سفیر اسرائیل را اخراج کرد. 

اردوغان در سال ۲۰۲۱ میلادی بارها اعلام کرده که ترکیه آماده بهبود روابط با اسرائیل است، اما به گفته تحلیلگران این تغییر رویکرد ممکن است به‌دلیل بحران اقتصادی آن کشور و همچنین تنش‌ها در رابطه‌اش با ایالات متحده رخ داده باشد.

بیشتر از جهان