العُلا؛ گورهای باستانی در چشم‌اندازی فرازمینی

نگاهی به برنامه عربستان سعودی برای ایجاد یک مقصد جدید گردشگری

عربستان سعودی هر سال میزبان یکی از بادوام‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای گردشگری مذهبی در جهان است اما این باعث نشده که نیم‌نگاهی به گردشگری تفریحی نداشته باشد.

عربستان که همواره فرستنده گردشگر تفریحی به سایر کشورها بوده است این روزها تلاش می‌کند بخشی از بازار سفر را در گوشه‌ای کمتر دیده‌شده از آن خود کند. این مقصد گردشگری جدید در کنار شگفتی‌های فرهنگی باستانی در حال ظهور است.

در صحرای عربستان مکانی وجود دارد که ۷۰۰۰ سال تاریخ را در خود جای‌داده؛ بیش از ۱۰۰ «گورپشته» که با هر چه که در معبد پترا در اردن دیده‌اید، رقابت می‌کنند و واحه‌ای از بالغ بر ۲٫۳ میلیون نخل خرما.

در حال حاضر دولت عربستان برنامه‌ای بلندپروازانه برای تبدیل کردن این مکان به مقصد گردشگری شناخته‌شده در سراسر جهان دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمالاً شنیده‌اید که عربستان سعودی برای قرن‌ها مسیر رفت‌وآمد تاجران بوده است. منطقه العُلا یکی از این مناطق تجاری بوده است. این منطقه بین شهر مدینه و تبوک و در ۲۰۰ کیلومتری دریای سرخ واقع شده که یکی از مسیرهای تجاری و زیارتی باستانی در شمال غربی عربستان است. تا همین اواخر مهم‌ترین جاذبه این منطقه ۱۱۱ مقبره خیره‌کننده آن بود که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش توسط نبطی‌ها در دامنه کوه‌ و صخره‌های این منطقه تراشیده شده‌اند.

این مقبره‌ها که در دل سنگ‌ها تراشیده شده‌اند شباهت بسیاری با مقبره‌های باستانی زرتشتیان مانند «دارا» در ترکیه، منطقه ماردین دارد اما به نحو باورنکردنی نمونه‌های باقیمانده در عربستان، سالم برجای ‌مانده‌اند. این گورها مانند اتاقک‌های کوچکی در دیواره سنگی تراشیده شده‌اند.

این مقبره‌ها در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شدند، اما آن‌ها تنها جذابیت این منطقه نیستند. تاکنون بیش از ۲۷ هزار محوطه باستان‌شناسی مجزا در العُلا شناسایی شده است. طبق گفته‌های ربکا فوت، مدیر باستان‌شناسی و تحقیقات میراث فرهنگی در کمیسیون سلطنتی العُلا (RCU)، نهاد تأسیس‌شده توسط دولت سعودی برای توسعه این منطقه، انتظار می‌رود در سال‌های آینده کاوش‌های در حال انجام، اسرار دیگری را نیز فاش کنند.

این نهاد هدف خود را جذب بیش از دو میلیون بازدیدکننده سالیانه به این منطقه تا سال ۲۰۳۵ قرار داده است.

برگزاری رویدادهای جذاب با استفاده از حضور چهره‌های شناخته‌شده به پیشبرد این هدف کمک می‌کند که این امر با افزایش صدور ویزاهای توریستی از پاییز سال ۲۰۱۹ با سرعت بیشتری در حال پیگیری است. در این بهار اولین سری مسابقات Extreme E، رالی خودروهای برقی، به‌علاوه کنسرت فضای باز آندره بوچلی در این منطقه برگزار شد و اقداماتی ازاین‌دست در حال انجام است.

درعین‌حال RCU با مشارکت دولت فرانسه در حال ساخت یک مرکز جهانی برای تحقیقات باستان‌شناسی و یک خط تراموای ۴۵ کیلومتری است که بزرگ‌ترین جاذبه‌های العُلا را به هم متصل می‌کند.

بیشتر از سفر