سفر رئیس جمهوری ترکیه به امارات پس از نزدیک به یک دهه

اردوغان می‌گوید در این سفر گام‌هایی برداشته می‌شود که به ۵۰ سال آینده دوستی و برادری ترکیه و امارات متحده عربی شکل خواهد داد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، روز دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، برای یک سفر رسمی دو روزه عازم ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، شد. 

این سفر هم‌زمان با بهبود روابط میان دو کشور، نخستین سفر رسمی اردوغان به امارات متحده عربی در حدود یک دهه اخیر است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این سفر، روز دوشنبه پس از دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهوری ترکیه با شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، ۱۲ توافقنامه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی، صنایع دفاعی، حمل‌ونقل، کشاورزی و بهداشت‌ودرمان، میان مقام‌های دو کشور امضا خواهد شد.  

همچنین قرار است روز سه‌شنبه، اردوغان از اکسپو۲۰۲۰ دبی و غرفه ترکیه در این نمایشگاه بازدید کنند.

پس از سال‌ها تیرگی روابط میان ترکیه و امارات متحده عربی، دو ماه پیش در نخستین سفر رسمی یک مقام بلندپایه اماراتی به آنکارا از سال ۲۰۱۲ به این‌سو، شیخ محمد بن‌زاید با اردوغان ملاقات کرد.

در جریان آن سفر که گشایش فصل تازه‌ای از روابط میان ابوظبی و آنکارا خوانده شده است، دو کشور ۱۰ قرارداد در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و فناوری امضا کردند و همچنین امارات متحده عربی در میانه بحران اقتصادی شدید ترکیه، اعلام کرد که یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری در آن کشور تاسیس می‌کند.

سفر شیخ محمد بن‌زاید به ترکیه و اعلام تعهد به سرمایه‌گذاری در آن کشور، نشانگر بهبود قابل توجهی در روابط دو کشور بود و سفر اردوغان به امارات نیز که به دعوت محمد بن‌زاید انجام شده، در راستای تقویت بیشتر تلاش‌ها برای بهبود روابط است.

انور قرقاش، مشاور رئیس امارات متحده عربی، روز یکشنبه در توئیتی نوشت که سفر اردوغان به آن کشور، «صفحه مثبت جدیدی را در روابط دوجانبه بین دو کشور باز خواهد کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکشنبه شب، پیش از سفر اردوغان به امارات متحده عربی، به افتخار این سفر، در دبی هم‌زمان با نواختن سرود ملی ترکیه در پس‌زمینه، نمای برج خلیفه با پرچم ترکیه و عبارت «خوش آمدید» به زبان ترکی نورپردازی شده بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان روز دوشنبه پیش از پرواز به امارات، در نشستی خبری در فرودگاه آتاتورک استانبول گفت: «هدف ما افزایش شتاب برای بازگرداندن روابط خود به سطحی خواهد بود که شایسته آن است. در جریان سفر من، گام‌هایی برداشته می‌شود که به ۵۰ سال آینده دوستی و برادری ما با امارات متحده عربی شکل خواهد داد.»

امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه درمیان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و مبادلات تجاری دوجانبه سالانه میان دو کشور به هشت میلیارد دلار می‌رسد.

رئیس جمهوری ترکیه در نشست خبری خود گفت: «ماهیت مکمل دو اقتصاد به توان بالقوه‌ای بسیار فراتر از ارقام فعلی اشاره دارد. هدف از سفر ما این است که به‌سرعت این توان را به‌شکل بالفعل درآوریم.» 

سفر اردوغان به امارات درحالی صورت می‌گیرد که این کشور در هفته‌های اخیر با حمله‌های پهپادی و موشکی حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن مواجه شده است. درپی تهدید فزاینده حوثی‌ها برای امارات، کشورهایی چون ایالات متحده، فرانسه و اسرائیل، همکاری‌های دفاعی خود را با این کشور افزایش دادند.

رئیس جمهوری ترکیه نیز پیش از سفرش به امارات، در این راستا تاکید کرد که «گفت‌وگو و همکاری میان ترکیه و امارات متحده عربی برای صلح و ثبات کل منطقه مهم است». او افزود: «ما امنیت و ثبات همه کشورهای برادر در منطقه خلیج فارس را جدا از کشور خود نمی‌دانیم.» 

اردوغان در یادداشتی هم که به‌تازگی در «خلیج تایمز»، روزنامه انگلیسی‌زبان اماراتی، منتشر کرده، نوشته است: «من معتقدم که ترکیه و امارات با هم می‌توانند به صلح، ثبات و رفاه منطقه کمک کنند.»

او در این یادداشت نیز تاکید کرده که امنیت و ثبات «امارات و سایر برادرانمان» در منطقه خلیج فارس را از امنیت و ثبات ترکیه جدا نمی‌‌دانیم و «از صمیم قلب به اهمیت تعمیق همکاری خود در این زمینه در آینده معتقدیم».

آخرین‌ سفر رسمی پیشین اردوغان به امارات متحده عربی در فوریه ۲۰۱۳ انجام شد که برای حضور در «مجمع بین‌المللی ارتباطات دولتی» به دبی رفته بود.

بیشتر از جهان