ملخ‌ها به زودی به ایران حمله می‌کنند؟

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات خبر داد که احتمالا در اوایل فروردین، ملخ‌ها به ایران حمله می‌کنند

«در جایی که رطوبت برای رشد گیاهان فراهم باشد ملخ‌ها افزایش پیدا می‌کنند» - housebeautiful

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات خبر داد که احتمالا در اوایل فروردین ماه، ملخ‌ها به ایران حمله می‌کنند.

سعید معین در گفت‌وگو با ایلنا، درباره حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی، افزود: «این ملخ‌ها از کشورهای شرق شبه جزیره عربستان یعنی کشورهای عمان، یمن و صحرای بزرگ ربع الخالی (واقع در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان) حمله خواهند کرد. در این مناطق بارندگی‌های نسبتا زیادی جریان دارد و ملخ بالدار بدون بال و همچنین تخم آن در جنوب عربستان و یمن وجود دارد بنابراین بستر برای حمله ملخ‌ها فراهم است.»

به گفته او «در جایی که رطوبت برای رشد گیاهان فراهم باشد ملخ‌ها افزایش پیدا می‌کنند. این اتفاق در شرق آفریقا رخ داده جمعیت ملخ‌ها به تدریج به جنوب شبه جزیره عربستان منتقل خواهند شد و از آنجا به ایران می‌آیند.»

به گفته وی، «در دولت گذشته برای مقابله با حمله احتمالی ملخ‌ها بودجه ۵۰ میلیاردی تصویب شد که تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان از این تسهیلات برای خرید سم، سمپاش و ادوات مبارزه به استان‌های جنوبی تخصیص داده شده است. از اول فروردین تا به امروز حدود ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار ردیابی انجام شده است و حدود سه هزار نفر در استان‌های جنوبی آماده هستند تا با ملخ‌های مهاجم مقابله کنند.»

مقابله با حمله ملخ‌ها به این دلیل مهم است که آنها از هر منطقه‌ای که عبور کنند همه رستنی‌ها از جمله درخت، علف، کشت و محصولات باغی را می‌خورند و میزان آسیب آنها به بخش کشاورزی قابل توجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات درباره آسیب‌های حمله ملخ‌ها توضیح داد: «بنا به آمار مرکز بین‌المللی ملخ، یک دسته معمولی ملخ صحرایی حدود ۸۰ میلیون ملخ است که توانایی این را دارد که روزانه غذای ۳۵ هزار نفر انسان را بخورد. دسته‌های ملخ کیلومتری هستند و شامل دسته‌های دو تا ۱۰ کیلومتری هستند.»

هشدار در باره حمله ملخ‌ها به ایران چند سال است که در اواخر سال انجام می‌شود اما باز هم با رسیدن آنها به ایران تلفاتی به همراه می‌آورد. فروردین ۱۳۹۸ فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد.

اعلام وضعیت نارنجی به این معناست که حمله ملخ‌ها و گستردگی آن می‌تواند آسیب جدی به باغ‌ها و مزارع وارد کند. اردیبهشت همان سال مقام‌های وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کردند آلودگی ناشی از حمله ملخ‌های صحرایی، دست‌‌کم ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است. 

در سال ۱۳۹۸ ایران با احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌ها از فائو خواست که این موضوع را بررسی کند. با این حال فائو احتمال عمدی بودن حمله ملخ‌های مهاجر به ایران را رد کرد اما اعلام کرد که اقدام کشورهای عربی همسایه از جمله عربستان و امارات برای مقابله با این آفت کافی نبوده است. این سازمان بین‌المللی همچنین پیش‌بینی‌های کرد که مبارزه مستمر با ملخ‌های صحرایی چند سال دیگر زمان نیاز دارد.

آخرین حمله گسترده ملخ‌ها به ایران به سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۲ باز می‌گردد که خسارات بسیاری به همراه داشت. در برخی از برآوردها گفته می‌شود بر اثر حمله ملخ‌ها در سال ۱۳۴۰ حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید. پس از آن، اگرچه تا حدودی این مساله کنترل شد اما هنوز برای مقابله با آسیب‌های ناشی از حمله ملخ‌ها اقدامات اساسی انجام نشده است. 

سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمر و خراسان جنوبی از مهم‌ترین استان‌های درگیر با ملخ هستند. حمله ملخ‌ها در شرایطی ممکن است امنیت غذایی در ایران را به خطر بیندازد که همین حالا هم در استان‌های جنوبی به دلیل خشکسالی وضعیت مناسبی از نظر تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد و مردم این منطقه با مشکلات معیشتی مواجه هستند.