طالبان با یورش به خانه یک استاد دانشگاه، همسر و فرزندش را شکنجه کردند

افراد طالبان، وسایل خانه و به‌ویژه ابزار کار این استاد دانشگاه را با خود بردند

یورش مسلحانه به خانه کامبخش نیکویی واکنش گسترده در فضای مجازی در افغانستان را به دنبال داشت - فیسبوک کامبخش نیکویی

قبل از ظهر روز شنبه، ۲۳ بهمن، افراد مسلح طالبان به خانه‌ کامبخش نیکویی، شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه در کابل حمله کردند، دختر و همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دادند و وسایل کاری این استاد دانشگاه را با خود بردند.

کامبخش نیکویی، خبر ضرب و شتم دختر و همسرش را در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «حادثه غم‌انگیز و جانکاهی را تجربه کردم؛ گروهی با کلاشینکف و کارت‌های شناسایی طالبان به بهانه بررسی خانه وارد آپارتمان شدند، همسر و دخترم را شدیدا مورد ضرب و شتم قرار دادند. همسرم از ناحیه سر به‌شدت مجروح شده است. وضعیت روحی و روانی من و خانواده‌ام در بدترین حالت قرار دارد.»

آقای نیکویی، از ضرب و شتم خانواده‌اش، غارت اموال‌ خانه‌اش و از نبود امنیت جانی و مالی مردم تحت حاکمیت طالبان انتقاد کرد.

او افزود: «نظمی وجود ندارد، هیچ‌کس پاسخی نمی‌دهد، انگار در بیابانی هستیم که میان گرگ‌های درنده‌ گیر افتاده‌ایم، هرگاه که خواستند می‌درند، می‌برند و حذف می‌کنند.»

این شاعر و استاد دانشگاه که هنگام یورش طالبان به خانه‌اش، در دانشگاه مشغول تدریس بوده است دلیل این حمله را نمی‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکویی در یادداشتی که منتشر کرد، افزود: «من و همسرم جز آگاهی دادن به نسل جدید افغانستان برای گذار به جامعه دانش‌پرور کار دیگری نداریم. معلم بودیم، آموزگار برای افغانستان، عاری از هر گونه خشونت، توحش و تبعیض و بی‌عدالتی و نابرابری، اما آن‌ها چنین کردند. ما برای پایداری، ثبات و استمرار نظم عدالت‌محور و انسانی کار می‌کردیم و به هیچ گروه بی‌فضیلت و تروریستی که از خون مردم سفره خود را می‌گستراند، وابسته نبودیم، اما با سرنوشت ما چنین کردند.»

یورش مسلحانه به خانه کامبخش نیکویی و شکنجه اعضای خانواده‌اش، باعث واکنش گسترده در فضای مجازی در افغانستان شده است.

فیاض احمد، یکی از کاربران فیس‌بوک در این مورد نوشت: «من با شناختی که از کامبخش در دروان دانشجویی دارم، او از بی‌طرف‌ترین انسان‌ها است. متاسفانه طالبان به حریم خصوصی این استاد دانشگاه حمله کرده و باعث آزار و اذیت خانواده‌ او شده‌ است.»

سلیم جویا، ساکن کابل، وضعیت زندگی مردم را تحت حاکمت طالبان نگران‌کننده خواند و از رفتار طالبان درخصوص خانواده کامبخش نیکویی انتقاد کرد.

جویا گفت: «وضعیت بدتر از این نمی‌شود که زن و فرزندانت در نظامی که مدعی اسلام است، در وحشت و ناامنی باشند. رفتار طالبان بدتر از گذشته است و حالا هر چه دلشان خواست انجام می‌دهند.»

سخنگویان گروه طالبان تاکنون در مورد ضرب وشتم همسر و دختر کامبخش نیکویی اظهارنظر نکرده‌اند. این رویداد در حالی اتفاق افتاد که روز شنبه، رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان، از ربوده شدن ۴۰ نفر شامل ۲۹ زن از یک خانه در شهر کابل به وسیله طالبان خبر داد. منابع ایندیپندنت فارسی تایید کردند که زنان بازداشت شده از شرکت‌کنندگان اعتراضات اخیر بودند.