طالبان چهل نفر، از جمله ۲۹ زن را در کابل بازداشت کردند

چهار تن از زنان معترض که طالبان در هفته‌های اخیر ربوده بود، آزاد شدند

رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، روز شنبه ۲۳ بهمن، در توییتی از بازداشت شدن ۴۰ نفر، از جمله ۲۹ زن، به دست طالبان در کابل خبر داد. رینا امیری نوشت: «طالبان دیروز به یک خانه یورش بردند و ۴۰ نفر، از جمله ۲۹ زن و خانواده‌هایشان را بازداشت کردند.»

رینا امیری در این توییت از آزادی زنان معترضی که از چند هفته پیش در بازداشت طالبان بودند ابراز خوشحالی کرد، اما افزود که بازداشت شدن گروه جدیدی از زنان همراه با خانواده‌هایشان باعث نگرانی است.

فرستاده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان همچنین از نامعلوم ماندن سرنوشت عالیه عزیزی، افسر نظامی دولت سابق افغانستان که از ماه اکتبر تا کنون ناپدید شده است، اظهار نگرانی کرد. رینا امیری تاکید کرد که بازداشت‌های غیرقانونی طالبان باید متوقف شود.

در همین حال، منابع مطلع در میان زنان معترض در کابل، در صحبت با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که پروانه ابراهیم خیل، تمنا زریاب پریانی با سه خواهرش، مرسل عیار، و زهرا محمدی، از زنان معترضی که طالبان در سه هفته اخیر از خانه‌ها و محل کارشان در کابل ربوده بود، آزاد شدند.

این منبع افزود: «به‌جز عالیه عزیزی که هنوز مشخص نیست در کجا نگهداری می‌شود، همه زنان معترض که در بازداشت طالبان بودند، بر اثر فشار سازمان‌ها و کشورهای متعدد، آزاد شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (UNAMA) نیز در توییتی آزاد شدن زنان معترض از اسارت طالبان را تایید کرد و افزود که تلاش‌ها برای حمایت از زنان در افغانستان جریان دارد.

یک منبع مطلع به شرط فاش نشدن نامش گفت که نیروهای اداره استخبارات (اطلاعات)، گروه ۴۰ نفری شامل ۲۹ زن را از یک خانه امن در شهر نو کابل بازداشت کردند. بر اساس اطلاعات این منبع، این افراد بازداشت شده از زنان معترض کابل هستند.

دو هفته قبل نیز طالبان گروهی از زنان و مردان را که در گذشته با سازمان‌های خارجی کار می‌کردند و منتظر پرواز از مزار شریف به دبی بودند، بازداشت کردند. طالبان تا کنون در مورد هیچ‌یک از بازداشت‌ها اظهارنظر نکرده‌اند. مسئولان این گروه، پیش از این، در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد بازداشت و ربوده شدن زنان معترض، اظهار بی‌خبری کرده‌اند.