رئیس سرویس اطلاعاتی پاکستان با سران شورای مقاومت ملی در ترکیه دیدار کرد

این نخستین ملاقات یک مقام ارشد امنیتی پاکستان با چهره‌های سیاسی افغانستان در شش ماه گذشته است

عکس از فیسبوک عطامحمدنور

ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سرویس اطلاعاتی پاکستان، روز جمعه ۲۲ بهمن، با مارشال عبدالرشید دوستم، حاجی محمد محقق و عطا محمد نور، از اعضای رهبری شورای عالی مقاومت ملی و از سران احزاب سیاسی افغانستان، در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، ملاقات کرد.

منابع آگاه در گفت‌و‌گو با ایندیپندینت فارسی تایید کردند که این ملاقات به درخواست ژنرال ندیم احمد انجم انجام شد و هدف از آن، گفت‌وگو در مورد نگرانی‌های پاکستان از وخامت اوضاع افغانستان بوده است.

به گفته منابع آگاه، در این ملاقات، مارشال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور و حاجی محمد محقق از موضعی واحد، در مورد آینده افغانستان صحبت و از گسترش فاجعه انسانی، در صورت ادامه سلطه طالبان بر افغانستان، ابراز نگرانی کردند. آن‌ها که از چهره‌های ارشد سیاسی در شمال افغانستان‌اند، از هرگونه تلاش برای حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان حمایت کردند، اما ساختار کنونی حاکم بر افغانستان را یکدست، تک‌قومی، تک‌‎جناحی و ناپذیرفتنی خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 هنوز مشخص نیست که رئیس سرویس اطلاعاتی پاکستان چه موضوع‌های را در این جلسه مطرح کرده است اما گسترش دامنه نا‌امنی در مرز پاکستان با افغانستان، افزایش اختلاف‌ها با طالبان و آشتی‌ناپذیری طالبان با جهان از نگرانی‌های عمده پاکستان پس از سلطه این گروه بر افغانستان است.

در همین حال، به گفته منابع آگاه، ژنرال ندیم احمد انجم چند روز قبل از ملاقات با عطا محمد نور، محمد محقق و مارشال دوستم، با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، نیز در یکی از کشورهای منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده بود. از جزئیات بحث‌های مطرح‌شده در دیدار ژنرال انجم و احمد مسعود اطلاعی در دست نیست.

این نخستین ملاقات یک مقام ارشد امنیتی پاکستان با چهره‌های سیاسی افغانستان در شش ماه گذشته است. روز ۱۵ اوت، ساعاتی قبل از فرار اشرف غنی و ورود طالبان به شهر کابل، گروهی از سیاستمداران افغانستان از جمله محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی، عبدالطیف پدرام، احمد ولی مسعود و شماری از اعضای مجلس نمایندگان سابق در پروازی اختصاصی از کابل به اسلام‌آباد رفتند، تا با مقام‌های پاکستانی در مورد تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح و رسیدن به تعامل سیاسی صحبت کنند. اما ساعاتی پس از رسیدن این هیئت سیاسی به اسلام‌آباد، اشرف غنی از کابل فرار کرد و طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند.

در حالی که شش ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ دولتی این گروه را به رسمیت نشناخته است و نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ ویرانگر دیگر در افغانستان در حال افزایش است. حاجی محمد محقق، عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور، که از بنیان‌گذاران شورای مقاومت ملی‌اند، پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند در صورتی که طالبان به گفت‌وگو برای حل بحران افغانستان تن ندهند، به هر گزینه‌ دیگری برای ایجاد دولتی فراگیر و مورد تایید همه اقوام افغانستان متوسل خواهند شد.