بایدن در تماس تلفنی با پوتین: آمریکا برای دیپلماسی و گزینه‌های دیگر آماده است

«حمله مسکو به اوکراین با پاسخ قاطع و سریع غرب همراه خواهد بود»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت آمریکا برای دیپلماسی و همچنین برای گزینه‌های دیگر آماده است.

کاخ سفید اعلام کرد که در این گفت‌و‌گو که بیش از یک ساعت به طول انجامید، جو بایدن به ولادیمیر پوتین گفت که حمله مسکو به اوکراین با پاسخ قاطع و سریع غرب رو‌به‌رو خواهد شد و جایگاه روسیه را در جهان کاهش خواهد داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این تماس تلفنی تغییر اساسی در وضعیت ایجاد نکرده است و هنوز مشخص نیست که روسیه قصد دارد راه دیپلماسی را در پیش بگیرد یا اقدام نظامی را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جو بایدن و ولادیمیر پوتین توافق کردند که گفت‌و‌گوها ادامه پیدا کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، می‌گوید این گفت‌وگوی تلفنی به درخواست واشنگتن صورت گرفت.

پیش از این تماس تلفنی، ولادیمیر پوتین با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد.

کرملین در بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی امروز ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون به آنچه «گمانه‌زنی‌های تحریک کننده درباره تهاجم ادعایی برنامه‌ریزی شده روسیه به اوکراین» نامید اشاره کرد. روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند.

یک مقام کرملین هم به خبرگزاری رویترز گفت که جو بایدن در این تماس تلفنی درباره تحریم‌های احتمالی غرب علیه روسیه هشدار داده اما تاکید خاصی روی این موضوع نداشته است.

ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی به جو بایدن گفت که در پاسخ آمریکا به درخواست‌های امنیتی روسیه، نگرانی‌های کلیدی در نظر گرفته نشده است و روسیه به زودی پاسخ خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین به رئیس جمهوری فرانسه گفت ایالات متحده آمریکا و ناتو پاسخ رضایت‌بخشی به تضمین‌های درخواستی روسیه نداده‌اند. روسیه خواستار آن است که ناتو تضمین بدهد هرگز اوکراین را به عضویت نخواهد پذیرفت و نیروهای خود را از شرق اروپا عقب می‌کشد.

بایدن می‌گوید آمریکا وارد جنگ اوکراین نمی‌شود، اما با هماهنگی متحدان جهانی خود تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه مسکو اعمال می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) با همتای روس خود سرگئی لاوروف به مدت ۳۵ دقیقه تلفنی گفت‌وگو کرد و به او گفت: «هرگونه ستیزه‌جویی بیشتر روسیه با پاسخ قاطع، گسترده، و یکپارچه اروپا و آمریکا روبه‌رو خواهد شد.»

ایالات متحده آمریکا همچنین اعلام کرد قصد دارد سفارت خود در پایتخت اوکراین را تخلیه کند. به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی به دست آورده است که بر مبنای آن‌ها احتمال می‌دهد چهارشنبه جنگ آغاز شود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند توان آتش روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین به میزانی رسیده است که هر لحظه ممکن است تهاجم آغاز شود.

هم‌زمان، در مسکو، وزارت دفاع روسیه وابسته نظامی سفارت آمریکا را احضار کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این احضار در پی آن صورت می‌گیرد که یک زیردریایی آمریکایی حریم مرزی روسیه را در اقیانوس آرام نقض کرد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید ناوگان اقیانوس آرام آن کشور یک زیردریایی آمریکایی را در ساعت ۱۰:۴۰ صبح شنبه ۱۲ فوریه در آب‌های نزدیک جزایر کوریل در شرق آن کشور ردیابی و وادار به عقب‌نشینی کرده است.