هشدار وزیر دفاع روسیه در باره افتادن تسلیحات غرب به دست تروریست‌ها در افغانستان

«سلاح‌های برجای‌مانده در افغانستان، یک تهدید جدی برای منطقه به شمار می‌روند»

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، درباره تسلیحات به‌جامانده در افغانستان ابراز نگرانی کرد - Money SHARMA / AFP

در ادامه نگرانی‌ها از سرنوشت تسلیحات نظامی باقی‌مانده از نیروهای ناتو و ارتش پیشین افغانستان، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هشدار داد با توجه به گسترش فعالیت‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان، امکان اینکه این تسلیحات به دست گروه‌های تروریستی بیفتد، وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، روز جمعه، ۲۲ بهمن، وزیر دفاع روسیه در دیدار با بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا درباره استفاده از تسلیحات به‌جامانده از ائتلاف جهانی به رهبری ایالات‌متحده آمریکا در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

آقای شویگو گفت: «‌باید یادآوری کنم که در طول زمان تسلیحات نظامی به ارزش ۸۸ میلیارد دلار به افغانستان فرستاده شده است. بیش از ۱۰۰ مورد موشک‌های ضدتانک و همین‌طور بیش از ۱۵۰ مورد سامانه‌های دفاع هوایی و جنگنده‌ها در داخل افغانستان باقی مانده‌ است.»

وزیر دفاع روسیه در ادامه این توضیحات هشدار داد اکنون که گزارش‌هایی از افزایش فعالیت‌های داعش و شمار جنگجویان آن در افغانستان به گوش می‌رسد، سلاح‌های جا‌مانده در افغانستان، یک تهدید جدی برای منطقه به شمار می‌روند. او خاطرنشان کرد: «برای ما سخت است که بفهمیم این سلاح‌ها اکنون در کجا و در دست چه کسانی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌های وزیر دفاع روسیه از سرنوشت تسلیحات جا‌مانده در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم گزارشی در مورد ناتوانی طالبان در حفظ و نگهداری از تسلیحات نظامی نیروهای ناتو و ارتش پیشین افغانستان، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، کمتر از یک‌سوم از ۸۸ میلیارد دلاری که برای ایجاد ارتش در افغانستان هزینه شده بود، برای خرید تسلیحات نظامی مصرف شده است.

تنها در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، آمریکا به ارتش دولت پیشین افغانستان هفت هزار قبضه مسلسل و بیش از ۲۰ هزار نارنجک کمک کرده و تنها در دو سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون گلوله مهمات به آن‌ها داده است.

در ادامه این گزارش، مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم همچنین از سپردن تسلیحاتی به ارزش ۲۱۲ میلیون دلار به ارتش پیشین افغانستان آن‌ هم در واپسین روزهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر داد.

این تسلیحات نظامی پس از تسلط طالبان و متلاشی شدن ساختار نظامی افغانستان‌، در اختیار طالبان قرار گرفت. مرکز بین‌المللی مبارزه با تروریسم با ابراز نگرانی از ناتوانی طالبان در نگهداری از این تسلیحات هشدار داد که احتمال زیادی وجود دارد که این تسلیحات به دست گروه‌های داعش و القاعده بیفتد.