روسیه کشورهای غربی را به انتشار اطلاعات نادرست در مورد اوکراین متهم کرد

ایالات متحده تخمین می‌زند که روسیه بیش از یکصد هزار سرباز در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است 

«حمله روسیه از طریق ارسال بمب و موشک به اوکراین ممکن است به زودی آغاز شود» - Sergey BOBOK / AFP

روسیه کشورها و رسانه‌های غربی را به دلیل «انتشار گسترده اطلاعات نادرست» در مورد حمله احتمالی این کشور به اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت خارجه روسیه اواخر روز جمعه در بیانیه‌ای با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی اعلام کرد که «در پایان سال ۲۰۲۱ و آغاز سال ۲۰۲۲، فضای جهانی رسانه‌ای با یک تلاش بی‌سابقه می‌کوشد جامعه جهانی را متقاعد کند که روسیه در حال تدارک تهاجم به خاک اوکراین است.»

انتشار این بیانیه در شرایطی است که ایالات متحده درباره قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین هشدار داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت: «حمله روسیه به اوکراین ممکن است هر لحظه‌ آغاز شود و ایالات متحده همچنان نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از تشدید عملیات روسیه از جمله ورود نیروهای بیشتر به مرز اوکراین را شاهد است.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه هشدار داد که حمله روسیه از طریق ارسال بمب و موشک به اوکراین ممکن است به زودی آغاز شود. سالیوان با اشاره به این که «مشخص نیست پوتین تصمیمی برای حمله به اوکراین گرفته است یا خیر»، تاکید کرد که «احتمال بسیار بالایی» وجود دارد که روسیه اقدام نظامی انجام دهد.

به گفته برخی منابع آمریکایی، ایالات متحده تخمین می‌زند که روسیه بیش از یکصد هزار سرباز در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است که هزاران نفر در طول هفته جاری اضافه شده‌اند. با این حال، کرملین برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را تکذیب و در باره افزایش استقرار نیروهای مرزی‌اش استدلال می‌کند که حمایت ناتو از اوکراین، با مواردی مانند افزایش تدارکات تسلیحاتی و آموزش نظامی، یک تهدید جدی برای روسیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین خواستار پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است و روسیه به شدت با آن مخالف است و هشدار داده که حضور نیروهای ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نمی‌کند.

روز پنجشنبه، تصاویر ماهواره‌ای جدیدی از سوی یک شرکت مستقر در ایالات متحده منتشر شد که بیانگر تجهیزات گسترده نظامی روسیه در غرب این کشور بود. این تصاویر در همان روزی منتشر شد که روسیه و بلاروس مانور ۱۰ روزه نظامی مشترکی را آغاز کردند. 
مقامات اطلاعاتی اوکراین درباره چنین عملیاتی اظهار کردند که ممکن است روسیه از بلاروس برای عملیات نظامی علیه این کشور استفاده کند. این نگرانی با در نظر گرفتن خبرهایی تشدید می‌شود مبنی بر این که روسیه حضور نظامی خود در بلاروس را از چند هزار در ژانویه به حدود ۳۰ هزار سرباز افزایش داده است.

در پاسخ به این مانور، روز جمعه ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، از آمادگی نظامی اوکراین خبر داد و برنامه‌هایی را برای محافظت از تاسیسات زیرساختی حیاتی در موقعیت اضطراری احتمالی اعلام کرد. او در بیانیه‌ای گفت که این برنامه‌ها شامل تولید برق اضافی و ایجاد ذخایر سوخت است. کلیچکو همچنین گفت که طرح‌هایی برای تخلیه در شرایط اضطراری در سرتاسر پایتخت تنظیم شده است.

در هفته‌های اخیر با افزایش احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی برای فرونشاندن این بحران تلاش کرده‌اند. روز دوشنبه ۷ فوریه، چندین نشست و دیدار با هدف یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران اوکراین برگزار شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، به مسکو سفر کرد و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌‌‍جمهوری آمریکا دیدار کرد. 

وزیر دفاع بریتانیا نیز روز جمعه برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روس وارد مسکو شد. سفر بن والاس به روسیه یک روز پس از آن انجام می‌شود که لیز تراس وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در مسکو با مقام‌های روس در این زمینه گفت‌وگو کرد.

با این حال، پس از دیدارها و گفتگوهای متعدد، تا کنون راه‌حلی اساسی برای پایان نگرانی از حمله احتمالی روسیه به اوکراین حاصل نشده است.

بیشتر از جهان