روسیه: راه درازی تا احیای برجام باقی است؛ آلمان: مذاکرات وارد «مرحله نهایی» می‌شود

وزیر خارجه اسرائیل نیز تاکید کرد، ایران هسته‌ای نه تنها اسرائیل، بلکه کل جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد

بربوک وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود، در تل‌آویو شرکت کرد-JACK GUEZ /AFP

در حالی که آمریکا از رسیدن مذاکرات هسته‌ای وین به نقطه‌ای حساس و اضطراری خبر می‌دهد، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید برای احیای توافق ۲۰۱۵ به منظور محدود کردن فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران هنوز راه درازی در پیش است.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با لیز تراس همتای بریتانیایی خود در مسکو، با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت: «ما در این نکته هم‌نظریم که احیای کامل برجام در یک آینده نزدیک هنوز ممکن است.» با این حال او در ادامه تصریح کرد که تا رسیدن به این هدف هنوز باید راه درازی پیموده شود.

دور نهم مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت دوجانبه تهران و واشنگتن به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام روز سه‌شنبه ازسر گرفته شد؛ مذاکراتی که وزیر امور خارجه آلمان آن را «مرحله نهایی» می‌داند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان هم روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود، در تل‌آویو تاکید کرد که با وجود نگرانی‌های اسرائیل، بازگشت به توافق برجام منطقه را امن‌تر خواهد کرد.

لاپید نیز با اشاره به مذاکره با همتای آلمانی خود درباره مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران گفت که او را در جریان موضع اسرائیل  قرار داده است و تاکید کرد که یک ایران هسته‌ای نه تنها اسرائیل، بلکه کل جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد. به گفته وزیر امور خارجه اسرائیل، حکومت جمهوری اسلامی ایران صادرکننده تروریسم از یمن تا بوینس‌آیرس در آرژانتین است و هرگونه توافق با ایران باید فعالیت‌های منطقه‌ای و حمایت حکومت آن کشور از تروریسم را نیز دربر بگیرد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، در پاسخ به اظهارات همتای اسرائیلی خود گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که احیای کامل برجام می‌تواند منطقه از جمله اسرائیل را امن‌تر کند، در غیر این صورت، به این گفت‌وگوها وارد نمی‌شدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که مذاکرات به «نقطه بسیار حیاتی» رسیده و مهم است که ایران با «تمایل به سازش و بدون مطالبات حداکثری» به میز مذاکره بازگردد. بربوک تصریح کرد: «ما هرکاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا اطمینان یابیم که با این توافق امنیت اسرائیل تضمین می‌شود.»

با رسیدن مذاکرات به این نقطه، اسرائیل که از ابتدا با گفت‌وگوی قدرت‌های جهانی با ایران و توافق ناشی از آن در تابستان ۲۰۱۵ مخالف بود، تحرکات دیپلماتیک گسترده‌ خود برای ابراز نگرانی درباره آن را از سر گرفته است. به گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌وگوی تلفنی روز یکشنبه خود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از او خواست به برجام بازنگردد و گفت که اگر توافق را امضا نکند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل نیز روز چهارشنبه در واشنگتن با همتای آمریکایی خود و همچنین قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و درباره چالش‌های امنیتی عمده جهانی، از جمله ایران، گفت‌وگو کرد.