پنتاگون: برنامه موشکی ایران تهدید علیه امنیت ملی آمریکا است

کربی پرتاب موشک‌های بالیستیک جدید ایران را چیزی فراتر از نوعی پیام‌رسانی به آمریکا و اسرائیل دانست

سخنگوی پنتاگون گفت برای مقابله با تهدید موشکی ایران، آمریکا با متحدان و شرکای خود در منطقه به‌‌طور گسترده همکاری می‌کند- Alex Wong/Getty Images/AFP

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، با اشاره به «اهداف تهاجمی» برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، آن را فراتر از نوعی «پیام‌رسانی» به آمریکا و اسرائیل و نوعی تهدید امنیت ملی ایالات متحده در منطقه دانست.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره برنامه موشکی این کشور را برنامه‌ای دفاعی معرفی می‌کنند و می‌گویند حاضر به هیچ‌گونه مذاکره درباره آن نیستند.

هم‌زمان با ادامه مذاکرات در وین برای احیای برجام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه از یک موشک بالیستیک دوربرد جدید به نام «خیبرشکن» رونمایی کرد. براساس بیانیه سپاه پاسداران،این موشک «دارای سوخت جامد است و در فاز فرود، برای عبور از سپر موشکی، مانورپذیری دارد».

کربی در نشست خبری روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد پیام احتمالی موشک تازه‌رونمایی‌شده ایران هم‌زمان با مذاکرات وین، اعلام کرد که ایالات متحده «فعالیت‌های شرورانه» جمهوری اسلامی ایران، ازجمله بی‌ثبات‌سازی و حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه و ایجاد اختلال در رفت‌وآمد کشتی‌ها در دریا را «بسیار فراتر از پیام رسانی» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت: «آن‌ها در حال پیشبرد یک برنامه موشکی بالیستیک هستند که برای اهداف تهاجمی طراحی شده است تا صدمات و آسیب‌های بالقوه مرگبار به سایر کشورها، مردم و متحدان و شرکای ما وارد کند. ما به این موضوع به‌عنوان نوعی پیام‌رسانی نگاه نمی‌کنیم؛ آن را یک تهدید امنیت ملی در منطقه برای مردم، امکانات و متحدان و شرکای خود می‌دانیم.»

او تاکید کرد که پنتاگون به‌طور مستمر ناظر بر پیشرفت برنامه موشک‌های بالسیتیک ایران بوده‌ و به‌‌خوبی از تهدیدهای منطقه‌ای ناشی‌از برنامه موشکی ایران آگاه است.

کربی افزود: «به‌همین ما با متحدان و شرکای خود در منطقه به‌‌طور گسترده همکاری می‌کنیم تا بتوانیم با این نوع تهدیدها مقابله کنیم و مطمئن شویم که در پاسخ‌گویی به نیازهای دفاعی آن‌ها نیز سهم خود را ادا می‌کنیم.»

کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ماه گذشته گفته بود توانایی‌های هسته‌ای تهران تنها خطری نیست که ازسوی جمهوری اسلامی جهان را تهدید می‌کند و «موشک‌‌ها»ی آن، درحال حاضر به «تهدیدی فوری‌تر» از برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده‌اند.