نشست خبری فیلم «خائن‌کشی» بدون حضور کیمیایی برگزار شد

مهران مدیری: «آقای کیمیایی به دلایلی که می‌دانید نیامد»

مسعود کیمیایی و پسرش پولاد پس از اعلام اسامی داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعلام کردند از حضور در بخش مسابقه این جشنواره انصراف می‌دهند‌ـ خبرآنلاین

نشست خبری فیلم «خائن‌کشی» بدون حضور مسعود کیمیایی، کارگردان، و پولاد کیمیایی، از بازیگران اصلی این فیلم، در کاخ جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در جریان برگزاری نشست خبری این فیلم، علی اوجی، تهیه‌کننده خائن‌کشی، مدعی شد که مسعود کیمیایی به‌دلیل عمل جراحی پا نتوانست حضور داشته باشد، اما مهران مدیری گفت: «این حرف‌ها دروغ است، مسعود کیمیایی دوست نداشت در نشست مطبوعاتی جشنواره باشد. به دلایلی که می‌دانید.»

مسعود کیمیایی و پسرش پولاد پس از اعلام اسامی داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند از حضور در بخش مسابقه این جشنواره انصراف می‌دهند. حضور شهاب حسینی در جمع هیئت‌ داوران دلیل اصلی آنان برای کنار کشیدن از جشنواره فیلم فجر بود. ماجرای اختلاف مسعود و پولاد کیمیایی با شهاب حسینی به سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد. پس از اعتراض‌های آبان ۹۸ و همچنین سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه پاسداران، مسعود کیمیایی در ویدیوی کوتاهی اعلام کرد با هدف «تسلیت» و «ایستادن کنار مردم»، از حضور در جشنواره انصراف می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با کنار کشیدن او، کاربران رسانه‌های اجتماعی از دیگر هنرمندان نیز خواستند جشنواره فیلم فجر را به نشانه اعتراض تحریم کنند. شهاب حسینی، که تهیه‌کننده فیلم «شین» در جشنواره سی‌وهشتم فجر بود، به دلیل تحریم نکردن جشنواره، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. او در نشست خبری فیلمش، به مسعود کیمیایی تاخت و مدعی شد آثارش با «برخورد ناراحت‌کننده تماشاگران» مواجه می‌شود و کیمیایی به‌دلیل «نگرانی از بازتاب‌های منفی» به فیلمش، از جشنواره انصراف داده است تا «روغن ریخته را نذر امامزاده کند». سخنان شهاب حسینی در همان‌ زمان نیز با واکنش انتقادی برخی از هنرمندان و گروه‌های زیادی از مردم مواجه شد.

دو سال پس‌ از این ماجرا، پس‌ از اینکه نام شهاب حسینی در فهرست داوران جشنواره فیلم فجر قرار گرفت، مسعود کیمیایی در یادداشتی کوتاه اعلام کرد: «در ۸۱ سالگی، برای قضاوت شدن در سینما خود را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.» او بدون اشاره‌ به نام شهاب حسینی در بیانیه‌اش تاکید کرد: «عدالت همیشه نگران قضاوت است.» ساعتی پیش از او، پسرش، پولاد کیمیایی، نیز اعلام کرده بود که در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی‌کند.

انصراف مسعود کیمیایی و فرزندش از جشنواره فیلم فجر، عصبانیت شدید رسانه‌های وابسته به حکومت از جمله روزنامه کیهان را در پی داشت. این روزنامه در یادداشتی، با اشاره به انصراف کیمیایی از جشنواره فیلم فجر و با طرح این ادعا که توجه داوران به فیلم کیمیایی «بعید» بود، نوشت: «به قول همان داوری که حضورش موجب انصراف فیلم‌ساز یادشده گردید، مثل جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، این بار هم جناب کارگردان قدیمی روغن ریخته را نذر امامزاده کرد و فیلمی را که شانس دریافت هیچ‌گونه جایزه‌ای را نداشت، از داوری جشنواره خارج کرد.»

با وجود اینکه رسانه‌های حکومتی انتظار داشتند فیلم «خائن‌کشی» با اقبال مخاطبان مواجه نشود، بررسی آرای مردمی جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد آخرین ساخته سینمایی مسعود کیمیایی در ردیف پنج فیلم پرفروش مخاطبان در این دوره از جشنواره قرار دارد.

بیشتر از فیلم