حمله روزنامه کیهان به مسعود کیمیایی با تکرار حرف‌های شهاب حسینی

در پی وقایع سال ۱۳۹۸، مسعود کیمیایی اعلام کرد کنار مردم می‌ایستد و در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی‌کند

مسعود کیمیایی از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف داد - خبرگزاری صبا

با انصراف مسعود کیمیایی از شرکت در جشنواره فیلم فجر، روزنامه حکومتی کیهان به این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران حمله کرد و مدعی شد که او در فیلم «خائن‌کشی» از محمد مصدق انتقام گرفته است. کیمیایی قرار بود با همین فیلم در جشنواره فیلم فجر شرکت کند.

شامگاه پنجشنبه، ۷ بهمن، چند ساعت پس از اعلام اسامی هیئت‌داوران جشنواره فیلم فجر و حضور شهاب حسینی در جمع داوران، مسعود کیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ۸۱ سالگی برای قضاوت شدن در سینما خود را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم.»

او بدون اشاره‌ به نام شهاب حسینی، در بیانیه‌اش تاکید کرد: «عدالت همیشه نگران قضاوت است.» ساعتی پیش از او، پسرش، پولاد کیمیایی، نیز اعلام کرده بود که در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی‌کند.

این ماجرا به حدود دو سال پیش بازمی‌گردد؛ پس از اعتراض‌های آبان ۹۸ و سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در رسانه‌های اجتماعی کارزاری برای تحریم جشنواره‌های فجر تشکیل شد. گروهی از سینماگران نیز به این کارزار پیوستند. مسعود کیمیایی هم که قرار بود با فیلم «خون شد» در جشنواره حضور داشته باشد، با انتشار ویدیویی اعلام کرد با هدف «تسلیت» و «ایستادن کنار مردم» از حضور در جشنواره انصراف می‌دهد. کمی بعد از انتشار این ویدیو، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم، با این عنوان که او مالک اثر است، گفت که فیلم در جشنواره می‌ماند. با این‌ حال مسعود کیمیایی، به عنوان کارگردان، از حضور در کاخ جشنواره فیلم فجر و نشست خبری پس از اکران فیلم خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همان زمان، شهاب حسینی که به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «شین» در جشنواره شرکت کرده و به دلیل تحریم نکردن جشنواره با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده بود، در نشست خبری فیلم خود، به مسعود کیمیایی تاخت و مدعی شد آثار او با «برخورد ناراحت‌کننده تماشاگران» مواجه می‌شود و کیمیایی به دلیل «نگرانی از بازتاب‌های منفی» فیلمش از جشنواره انصراف داده است تا «روغن ریخته را نذر امامزاده کند».

سخنان شهاب حسینی در همان زمان هم با واکنش انتقادی و اعتراضی بسیاری از مردم و سینماگران مواجه شد اما حالا دو سال پس‌ از آن ماجرا، در حالی‌ که شهاب حسینی بر مسند قضاوت فیلم‌های فجر نشسته، روزنامه کیهان با تکرار حرف‌های او به مسعود کیمیایی حمله کرده است.

این روزنامه در یادداشتی، با اشاره به انصراف کیمیایی از جشنواره فیلم فجر، با طرح این ادعا که توجه داوران به فیلم کیمیایی «بعید» بود، نوشت: «به قول همان داوری که حضورش موجب انصراف فیلمساز یادشده گردیده، مثل جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، این بار هم جناب کارگردان قدیمی، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و فیلمی را که شانس دریافت هیچ‌گونه جایزه‌ای را نداشته، از داوری جشنواره خارج کرده است.»

روزنامه حکومتی کیهان در ادامه، مسعود کیمیایی را «فیلمسازی به‌اصطلاح پیشکسوت» خوانده که «همواره سعی داشته است با جنجال و سروصدا، آثار ضعیف خود را در سایه حاشیه‌ها و غوغا سالاری، به‌عنوان فیلم جا بزند».

نویسنده در ادامه ادعای «تحریف تاریخ» در فیلم خائن‌کشی را هم مطرح کرده و مدعی شده است که مسعود کیمیایی «به اسم مبارزات ملی ‌شدن صنعت نفت و محمد مصدق و طرح اوراق قرضه ملی برای کمبود بودجه‌های دولت، گروهی را جعل کرده که برای به دست آوردن پول و سرمایه لازم جهت کمک به دولت، به بانک ملی حمله مسلحانه کرده و پول مردم را دزدیده و می‌خواهند در اختیار مصدق بگذارند».

به‌زعم روزنامه حکومتی کیهان، مسعود کیمیایی در «خائن‌کشی» قصد داشته از محمد مصدق انتقام بگیرد و در این فیلم، او را «فردی بسیار ضعیف و خفیف» نشان داده است. کیهان در ادامه ادعای خود نوشت: «انتقام فیلمساز فوق از مصدق بی‌دلیل هم نیست که وی اغلب فیلم‌هایش در رژیم شاه و پس از کودتای ۲۸ مرداد را با سرمایه و حمایت وابستگان دربار و سرکردگان کودتای مرداد ۱۳۳۲ علیه مصدق مثل ‌اشرف پهلوی و برادران رشیدیان ساخت.»

مسعود کیمیایی در سال ۱۳۹۸، در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر در ویدیویی کوتاه، گفته بود: «من امروز خیلی بغض دارم. من هیچ وقت اهل جشنواره نبودم و سمت‌وسوی من همیشه مردم بوده است و اگر نگاه کنیم، می‌بینیم که مردم روزگار سختی دارند و هر روز خبرهای بدی می‌شنوند. من در این شرایط دوست ندارم فیلمم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود، به نشانه تسلیتی که به همه آدم‌ها دارم.»

بیشتر از فیلم