سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به آمریکا برای گفت‌و‌گو درباره ایران

این سفر هم‌زمان است با جدی‌تر شدن مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران و آمریکا در وین

مشاور امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد که بیشتر مشکلات اسرائیل از ایران سرچشمه می‌گیرد‌ـ MAZEN MAHDI / AFP

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز یکشنبه ارزیابی سالانه شورای امنیت ملی را به دولت ارائه کرد و هشدار داد که «ممکن است ایالات‌ متحده به توافق هسته‌ای بازگردد و اسرائیل باید برای هر احتمالی آماده شود». به گزارش هاآرتص، هولاتا دوشنبه‌ شب برای دیدار با جیک سالیوان، همتای آمریکایی‌اش، به ایالات‌ متحده سفر کرد. این دیدار پیش از شروع مجدد مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های بزرگ بر سر توافق هسته‌ای انجام گرفت.

مشاور امنیت ملی اسرائیل درباره این دیدار به خبرنگاران گفت: «ما به گفت‌وگوی عمیق و نزدیک بین اسرائیل و ایالات‌ متحده به‌طورکلی و در مورد مسئله ایران به‌طور خاص ادامه خواهیم داد. من اغلب با جیک تلفنی و ویدیویی صحبت می‌کنم و هر چند وقت یک‌ بار نیاز به ملاقات رودررو داریم. اکنون نیز شرایطی است که به هماهنگی عمیق، مهم و راهبردی نیاز است.»

هولاتا همچنین با تاکید بر این‌که «آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد یا نه، سال ۲۰۲۲ سالی است که شرایط ایجاب می‌کند عملکرد متفاوتی داشته باشیم»، گفت: «این خطر وجود دارد که با بازگشت به توافق هسته‌ای، آمریکا ابزارهایی را که می‌توانست برای تحمیل یک توافق قوی‌تر بر ایران داشته باشد، از دست بدهد. هرچند که این امکان وجود دارد اما ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم.» این مقام سیاسی گفت: «درباره مسائل ایران، تاکنون تمرکز فقط روی برنامه هسته‌ای بود. این مشکلی بزرگ است که باید آن را برطرف کنیم و طرح‌های بیشتری را در نظر داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی اسرائیل همچنین تاکید کرد که بیشتر مشکلات اسرائیل از ایران سرچشمه می‌گیرد و افزود: «ایران صد درصد بودجه حزب‌الله و ۲۰ درصد بودجه حماس را تامین می‌کند. در طول ۳۰ سال گذشته، آن‌ها ما را با این‌ همه گروه احاطه کرده‌اند، با این هدف که زندگی ما را کوتاه، تلخ و دشوار کنند. این گروه‌ها درصددند برای ما مزاحمت ایجاد کنند و تا حدودی موفق شده‌اند. ما سال‌ها است که علیه گروه‌های تحت حمایت ایران می‌جنگیم.»

هولاتا در بخش دیگری از سخنانش به تضعیف ایران با شیوه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: «جنگ بر سر مرزهای کشور و درگیری با حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله ما را فلج کرده و باعث شده است در مورد ریشه مشکلات، کاری انجام ندهیم. اما حالا ما در تدارک یک کارزار طولانی، مداوم و چندبعدی برای تضعیف ایرانیم که از طریق طیف وسیعی از اقدام‌های اقتصادی، سیاسی و سایبری انجام می‌شود. هدف ما این است که سیاست داخلی ایران را مختل کنیم. این موضوع باعث می‌شود منابع مالی و انرژی کمتری برایشان باقی بماند. البته باید بگویم که این کار یک نبرد مداوم است و چیزی نیست که در یک یا دو سال اتفاق بیفتد.»

هولاتا در دیدار با سالیوان به موضوع‌های دیگری نیز پرداخت و گفت که تعمیق توافقنامه ابراهیم و اقدام‌های مشابه در رابطه با مصر و اردن از محورهای گفت‌وگوی آن‌ها است. او اشاره کرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواسته است در مورد ترفندهای مقابله با جنایت در جامعه عرب، تغییرات اقلیمی و روش‌های مدیریت آتش‌سوزی، زلزله و بلایای طبیعی گفت‌وگو کند.

این دیدار در حالی انجام شد که روز ۳۰ آذرماه نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات‌ متحده، به اسرائیل سفر کرد تا با مقام‌های آن کشور درباره مسائل مهم راهبردی ازجمله «تهدید ایران» گفت‌وگو کند.