نشست مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل؛ واشینگتن به دیپلماسی در قبال ایران متعهد است

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل وعده افزایش عملیات محرمانه علیه ایران را داد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

کاخ سفید در بیانیه‌ای در پایان نشست روز سه‌شنبه گروه مشاوره استراتژیک آمریکا-اسرائیل تاکید کرد که به باور واشینگتن، دیپلماسی همچنان بهترین راه برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است. همزمان آویو کوخاوی، رییس ستاد کل ارتش اسراییل تاکید کرد، کشورش «همه اقدامات شامل عملیات محرمانه علیه ایران و برنامه‌های هسته‌ای‌اش را شتاب می‌بخشد.»

بیانیه‌ای که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده به نشست جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و همتای اسرائیلی او ایال هولاتا اشاره دارد که در چارچوب نشست‌های گروه مشاوره استراتژیک آمریکا-اسرائیل انجام شده است.

این نشست درون سازمانی دوجانبه از اواخر سال گذشته آغاز به کار کرده است. پس از اینکه به دنبال افزایش نگرانی‌های اسرائیل درباره تمایل پایان ناپذیر دولت بایدن برای بازگشت به برجام، واشینگتن پذیرفت به طور منظم با اسرائیل مشورت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشست که سومین جلسه مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسراییل به‌شمار می‌رود، روز چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که مقامات ارشد نظامی، امنیتی و اطلاعاتی و دیپلماتیک دو طرف در این نشست حضور داشتند و مهمترین چالش‌های امنیتی منطقه و عزم مشترک برای مقابله با تهدید‌های پیش روی اسرائیل و شرکای منطقه‌ای را بررسی کردند.

منابع آگاه به تایمز اسرائیل گفتند که موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران، برنامه‌های موشکی دوربرد، فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای و حمایت از تروریسم و شبکه‌نظامیان در نشست مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسراییل مورد بررسی قرار گرفته است. تایمز اسراییل به نقل از کوخاوی گزارش داد که عملیات نظامی اسراییل برای مقابله با توانمندی‌های نظامی ایران شامل برنامه‌های هسته‌ای ادامه می‌یابد.

سالیوان در این نشست بار دیگر بر تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل و اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

با این حال سالیوان یادآوری کرد که از نگاه دولت جو بایدن دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است. مشاور امنیت ملی دولت بایدن گفته که در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا برای گزینه‌های دیگر آماده است.

او به این گزینه‌ها اشاره نکرده اما به نظر نمی‌رسد واشینگتن قصد داشته باشد در صورت شکست دیپلماسی گزینه‌هایی مانند اقدام نظامی یا تحریم‌های شدید را بررسی کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که مقامات در تهران پس از مشاهده رویکرد بایدن در برابر نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید جدی از سوی دولت بایدن مطرح نیست.

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا پس از آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰، شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در خرداد ۱۴۰۰ متوقف شد و هنوز از سرگرفته نشده است.

از نگاه برخی کارشناسان، تهران شتابی برای بازگشت به میز مذاکره ندارد.