چین، میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای منطقه و طالبان 

در این نشست قرار است درباره نقشه راه آینده افغانستان گفت‌وگو شود

قرار است در نشست آینده وزرای خارجه کشورهای منطقه، در مورد برنامه‌ها و نقشه‌راه برای آینده بحث شود - CCtv 

وزارت خارجه پاکستان روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای در مورد سفر عمران خان، نخست‌وزیر آن کشور، به چین، از آمادگی دولت چین برای میزبانی نشست وزرای خارجه کشورهای منطقه با حضور نمایندگان طالبان در پکن خبر داد. این نشست قرار است اواخر ماه مارس برگزار شود.

وزارت خارجه پاکستان می‌افزاید که عمران خان و مقام‌های چین در ملاقات با یکدیگر، بر لزوم حمایت از افغانستانی باثبات، متحد، صلح‌آمیز و امن تاکید کرده‌ و ثبات در آن کشور را به نفع همه کشورهای منطقه دانسته‌اند.

عمران خان در دیدار با مقام‌های دولت چین در مورد برگزاری دور بعدی نشست وزرای خارجه کشورهای منطقه در چین هم مذاکره کرد و توافق شد که وزرای خارجه پاکستان چین، در این مورد ابتکارعمل را به دست گیرند و مقدمات کار را فراهم کنند. بیانیه وزارت خارجه پاکستان می‌افزاید که عمران خان و مقام‌های چینی بر تدوام و افزایش کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان به مردم افغانستان نیز تاکید کردند و از آمریکا و کشورهای غربی خواستند ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، از سوم تا ششم فوریه، در چین حضور داشت و با مقام‌های این کشور ملاقات کرد و هرچند سفر نخست‌وزیر پاکستان زیر سایه خبر حمله مرگبار شبه‌نظامیان موسوم به ارتش آزادی‌بخش بلوچستان به دو پایگاه نظامیان ارتش آن کشور در ایالت بلوچستان قرار گرفت، وزارت خارجه پاکستان ادعا کرد که سفر عمران خان به چین پردستاورد و مفید بود.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان به موضوع دعوت از طالبان برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای منطقه به میزبانی چین، اشاره نشد اما رادیو پاکستان به نقل از شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه آن کشور، اعلام کرد که دولت چین طالبان را نیز به عنوان «دولت موقت افغانستان»، به آن نشست دعوت می‌کند.

قریشی افزود که قرار است در نشست آینده وزرای خارجه کشورهای منطقه، در مورد برنامه‌ها و نقشه‌راه برای آینده بحث شود.

نخستین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، در شهریورماه و به ابتکار پاکستان به شکل آنلاین برگزار شد. در دور دوم این نشست در تاریخ پنجم آبان هم تهران میزبان بود اما هیچ یک از این نشست‌ها به یک طرح عملی که همه شرکت‌کنندگان بر آن اتفاق‌نظر داشته باشند، منتهی نشد.

وزرای خارجه چین، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قیرقیزستان و روسیه از شرکت‌کنندگان دو نشست‌ اخیر بودند اما هنوز مشخص نیست که در دور سوم این نشست در پکن وزرای خارجه کدام یک از این کشورها حضور می‌یابند.