۲۶ تن از پناهندگان بلوچ در کابل ناپدید شده‌اند

بازداشت‌ها، اعدام و ناپدید شدن فعالان بلوچ در افغانستان بنا به دستور پاکستان به طالبان اجرا می‌شود

اقدام اخیر طالبان علیه پناهندگان و فعالان بلوچ دقیقا پس از حملات مرگبار اخیر به نظامیان پاکستان صورت گرفته است - توییتر QadeerMama

پس از افزایش حملات شورشیان اسلام‌گرا و شبه‌‎نظامیان مسلح موسوم به ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در پاکستان، بازداشت و ناپدید شدن فعالان بلوچ که از سال‌ها پیش بدین سو به عنوان پناهنده در افغانستان زندگی می‌کنند، افزایش یافته است. بر اساس اطلاعاتی که از طریق منابع آگاه به دست آمده است، در یک هفته اخیر، ۲۶ تن از فعالان بلوچ از خانه‌هایشان در نواحی مختلف کابل از جمله کلوله‌پشته، ربوده و ناپدید شده‌اند.

یکی از این منابع آگاه که از قوم بلوچ در افغانستان است، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان بر اساس دستوری که از دولت پاکستان دریافت کرده‌ است، مهاجران بلوچ را که از سال‌ها پیش در افغانستان ساکن‌اند و بسیاری از آنان در آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) نیز ثبت‌نام شده‌اند، بازداشت می‌کند و دیگر کسی از سرنوشت آنان خبری ندارد.

او افزود: «بازداشت، اعدام و بی‌اطلاعی از سونوشت فعالان بلوچ در افغانستان به دستور مستقیم سازمان‎‌های امنیتی پاکستان انجام می‌شود.»

به گفته این منبع، طالبان در شش ماه اخیر همواره پناهندگان و فعالان بلوچ را تحت تهدید و تعقیب قرار داده اما موج جدید بازداشت و ناپدید شدن پناهندگان و فعالان بلوچ در کابل از شب جمعه، ۱۵ بهمن، آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. این منبع افزود: «افراد اداره اطلاعات طالبان به خانه‌ پناهندگان بلوچ در چند قسمت کابل از جمله ناحیه کلوله پشته حمله کردند و با تهدید زنان و کودکان، مردها را با خود بردند.»

این منبع گفت که از سرنوشت افراد بازداشت‌شده هیچ اطلاعی در دست نیست و طالبان خانواده‌های بلوچ‌ را تهدید کرده‌ است که هرچه سریع‌تر کابل را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دلیل آزارواذیت نیروهای دولتی پاکستان، بلوچ‌های این کشور از دهه ۹۰ میلادی تاکنون همواره به بخش‌های مختلف افغانستان پناه می‌آورند. در گذشته، برخی از دولت‌های افغانستان از جمله دولت دکتر نجیب‌الله، حامد کرزی و اشرف غنی، از مهاجران بلوچ حمایت می‌کردند و حتی برای شماری از آنان سرپناه و امکانات ابتدایی زندگی مهیا می‌کردند؛ اما با تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از آنان متواری شده و امنیت نسبی‌ خود را از دست داده‌اند.

شمار دقیق مهاجران و پناهندگان بلوچ در افغانستان مشخص نیست، اما برخی منابع آمار آنان را صدها خانواده می‌دانند که بیشتر در شهرهای کابل، قندهار، هرات و نیمروز ساکن‌اند. در شش ماه اخیر و با تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه شماری از مردان بلوچ را به اتهام فعالیت مسلحانه، عضویت در گروه داعش و اتهام‌های دیگر بازداشت و سربه‌نیست کرده‌اند.

نخستین مورد از بازداشت فعالان بلوچ پس از روی کار آمدن طالبان اوایل اکتبر از نیمروز گزارش شد. در آن زمان، منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان شماری از متنفذان و فعالان سیاسی بلوچ را به اتهام عضویت در گروه داعش بازداشت و شکنجه کرده‌اند اما همه‌ بازداشتی‌ها پس از یک هفته آزاد شدند.

عبدالرزاق مندائی، از فعالان سیاسی بلوچ که از چند سال پیش در کابل زندگی می‌کرد، اوایل ژانویه از خانه‌اش در کابل ناپدید شد و در ۲۲ ژانویه، خانواده‌ او خبر مرگش را منتشر کردند. بر اساس اطلاعات یک منبع مطلع، دولت پاکستان برای زیر فشار گذاشتن ارتش آزادی‌بخش بلوچستان که اخیرا حمله‌های سنگینی را در آن کشور سازماندهی کرده و در حال قدرت‌گیری است، فعالان سیاسی بلوچ در افغانستان را از طریق طالبان از بین می‌برد.

دولت پاکستان معتقد است که شورشیان اسلام‌گرا و شبه‎‌نظامیان بلوچ در داخل افغانستان پناه گرفته‌اند و از این راه، نیازهای مالی جنگجویان در داخل پاکستان را تامین می‌کنند. شیخ احمد رشید، وزیر کشور پاکستان، شنبه، ۱۵ بهمن، در مصاحبه با «جیو نیوز» گفت که حملات به داخل پاکستان از افغانستان طراحی می‌شوند، چون شورشیان در مناطقی در افغانستان پناهگاه دارند. او مشخصا از استان‌های کنر، ننگرهار، پکتیا و لوگر به عنوان مکان‌هایی که مخالفان دولت پاکستان در آنجا مستقرند، نام برد.

با این حال، کنگره مردم بلوچ متشکل از فعالان بلوچ در کشورهای مختلف، روز یکشنبه با انتشار یک ویدیو، از طالبان خواست به ربودن و تحویل فعالان بلوچ به دولت پاکستان پایان دهد. نائله قادری، از اعضای کنگره مردم بلوچ، گفت: «کشتن و بازداشت بلوچ‌ها و تحویل دادن آن‌ها به دشمنان، خلاف شریعت و افغان بودن است.» این عضو کنگره مردم بلوچ افزود که وضعیت موجود برای مهاجران بلوچ در افغانستان قابل‌قبول نیست و طالبان باید از بازداشت، ناپدید کردن و تحول دادن بلوچ‌ها به دولت پاکستان خودداری کند.

اقدام اخیر طالبان علیه پناهندگان و فعالان بلوچ دقیقا پس از حملات مرگبار اخیر به نظامیان پاکستان صورت گرفته است. روز دوم فوریه، افراد ارتش آزادی‌بخش بلوچستان به دو پایگاه ارتش پاکستان در پنجگور و نوشکی از مناطق بلوچستان این کشور حمله کردند و درگیری‌ها نزدیک به چهار روز ادامه داشت. ارتش آزادی‌بخش بلوچستان مدعی است که ۱۷۰ نظامی پاکستانی را کشته، اما دولت پاکستان با رد این ادعا اعلام کرده است که در آن حملات، تنها ۱۰ تن از نیروهای ارتش پاکستان کشته شده‌اند.