رئیس پلیس اسرائیل به امارات رفت

این اولین سفر چنین مقام اسرائیلی به امارات، و نشان دیگری از پیشرفت روابط دو کشور است 

عکس منتشر شده از کوبی شابتای (چپ)، رئیس پلیس اسرائیل،‌ که در یک پارکینگ با یکی از مقامات پلیس امارات دست می‌دهد- IL_police/ Twitter

کوبی شابتای، رئیس پلیس اسرائیل، با سفر به امارات متحده عربی، اولین صاحب این جایگاه شد که به آن کشور می‌رود. شابتای روز یکشنبه، ۶ فوریه، وارد امارات شد؛ کشوری که کمتر از دو سال پیش دست به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل زد. 

پلیس اسرائيل عکسی از آقای شابتای منتشر کرده است که در یک پارکینگ با یکی از مقامات پلیس امارات که نامش آورده نشده است، دست می‌دهد.

طبق بیانیه پلیس اسرائيل، آقای شابتای در این سفر با همتایان خود در ابوظبی و دبی، و مقامات وزارت کشور امارات دیدار خواهد کرد. هدف، ایجاد رابطه بین نیروهای انتظامی دو کشور برای برخورد با جرایم در هر دو کشور است. سفر آقای شابتای چند روز به طول خواهد انجامید.

پلیس اسرائیل همچنین قرار است نماینده‌ای دائم در سفارت آن کشور در ابوظبی مستقر کند که ناظر بر تمامی فعالیت‌های نیروهای انتظامی إسرائيل، نه تنها در امارات، که در کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود.

در بیانیه پلیس اسرائیل می‌خوانیم که نیروهای انتظامی دو کشور می‌خواهند «مجرای رسمی ارتباطی برای گفت‌وگو در باره چالش‌های جنایی پیش روی یکدیگر بگشایند و همکاری کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس اسرائیل نهادی به نام «واحد روابط خارجی» دارد که تنظیم‌کننده این سفر بوده است. 

به نظر می‌رسد روابط نظامی و انتظامی اسرائيل و کشورهای عرب منطقه در حال گسترش است. 

ماه گذشته، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل، اولین صاحب این مقام در تاریخ کشورش شد که به امارات رفت. آقای هرتزوگ در آن سفر از کشورهای خاورمیانه خواست دست به عادی‌سازی روابط خود با اسرائيل بزنند.

هرتزوگ در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، از جمله به حملات شورشیان حوثی یمن (که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند) به امارات نیز پرداخت. چندین مقام اسرائیلی آن حملات را محکوم کرده‌اند.

طبق برخی گزارش‌ها، اسرائیل حتی آماده فروش سامانه‌های پدافند موشکی به امارات شده است. کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز دوشنبه گذشته گزارش داد که مذاکرات در این مورد آغاز شده است. ابوظبی در حال حاضر از سامانه‌های پدافند موشکی ساخت کره جنوبی استفاده می‌کند، اما سامانه موسم به «گنبد آهنین» اسرائیل که با حمایت مالی آمریکا ساخته شده است، موثرتر است. فروش این سامانه به امارات، می‌تواند آغاز نظم پدافندی جدیدی در منطقه باشد. البته طبق گزارشی در شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل، تصمیم نهایی در مورد فروش «گنبد آهنین» به امارات و سایر کشورهای منطقه، همچون عربستان سعودی، هنوز گرفته نشده است. 

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، چند روز پیش به بحرین رفت و یادداشت تفاهم مهمی با آن کشور امضا کرد که باعث گسترش روابط امنیتی تل‌آویو و منامه خواهد شد. 

امارات و بحرین، همراه با مراکش و سودان، چهار کشوری هستند که در سال ۲۰۲۰ طی جریانی که «توافق ابراهیم» نام گرفت و ، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، در آن نقشی محوری داشت، دست به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل زدند. اسرائيل سخت در پی افزایش شمار این کشورها است و به‌خصوص خواهان عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است. موضع رسمی ریاض اما این است که بدون پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی و تشکیل دولت مستقل فلسطینی، حاضر به شناسایی اسرائيل نیست. از دیگر کشورهای مسلمانی که اسرائيل کوشیده است با آن‌ها رابطه برقرار کند، اندونزی است که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان به‌ شمار می‌رود.

بیشتر از جهان