همدردی جهانی پس از مرگ پسربچه مراکشی در چاه

مرگ ریان پنج‌ساله پس از عملیات ناموفق چهارروزه برای نجاتش از چاله ۳۲ متری، با ابراز همدردی چهره‌های سرشناس همراه شد

خبر جان باختن ریان، پسربچه پنج‌ساله مراکشی، در یک چاه عمیق ۳۲ متری و ناموفق بودن عملیات نجات چهار‌روزه او، مردم مراکش را در اندوه عمیقی فرو برد و تاسف مردم سراسر جهان را برانگیخت.

به گزارش گاردین، عزیز آخانوش، نخست‌وزیر مراکش، پس از اعلام خبر مرگ پسربچه مراکشی در چاه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از طرف تمامی اعضای دولت به خانواده ریان تسلیت می‌گویم و همدردی خود را آنها اعلام می‌کنم.»

 امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، نیز در واکنش به خبر جان باختن کودک مراکشی گفت: «می‌خواهم به خانواده ریان کوچک و مردم مراکش بگویم که در درد شما شریک هستیم.»

اسماعیل بناسیر، هافبک الجزایری تیم فوتبال آ ث میلان، نیز با انتشار تصویر پسربچه‌ای در حال بالا رفتن به سوی آسمان با یک بادکنک به رنگ پرچم مراکش، در توییتر نوشت: «مقاومت ریان در خاطرات ما خواهد ماند و همچنان به ما الهام خواهد بخشید. فداکاری مردم مراکش و نجات‌دهندگان ریان نیز فراموش نمی‌شود.»

 لیلا لالامی، رمان‌نویس مراکشی-آمریکایی، نیز چهره سرشناس دیگری بود که به آن خبر واکنش نشان داد. او نوشت: «همه ما امیدوار بودیم که ریان کوچک موفق شود از چاه بیرون بیاید. شنیدن خبر مرگ او بسیار غم‌انگیز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این پیام‌های تسلیت، پادشاه مراکش نیز با والدین ریان تماس گرفت و با آنان ابراز همدردی کرد. 

ریان اورام، بعدازظهر سه‌شنبه در یک چاه به عمق ۳۲ متر در روستای زادگاهش در ایغرانه سقوط کرد. از آنجا که آن چاه فقط ۴۵ سانتی‌متر عرض داشت و امکان ورود امدادگران و تجهیزات بدون آسیب رسیدن به کودک وجود نداشت، آنان کوشیدند تا با حفاری‌های عمیق و تراشیدن یک شیب در کنار چاه، به آن پسربچه برسند و او را نجات دهند.

عملیات نجات این کودک از آن‌رو بسیار حساس بود که کوچک‌ترین لرزه‌ای به‌دلیل حفر تونل، می‌توانست آواری مرگبار بر سر او خراب کند. جزئیات این ماموریت پیچیده و خطرناک به تیتر اخبار بین‌المللی تبدیل شد و موجی از همدردی برانگیخت. در رسانه‌های اجتماعی نیز کاربران با هشتگ عربی «ریان را نجات دهید» امیدوار بودند که تلاش برای نجات این کودک ادامه یابد و او زنده از چاه بیرون آید.

 در مراحل پایانی عملیات نجات، در حالی که تیم‌های امدادی تنها سه متر با ریان فاصله داشتند، تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از رانش زمین به روی پسربچه، حفاری با دست انجام شود. لوله‌های بتنی بزرگی برای ایجاد تونل افقی به چاه وارد کردند و امدادگران غذا، آب، و اکسیژن به داخل چاه فرستادند تا ریان بتواند در طول آن عملیات زنده بماند.

دوربینی که در چاه انداخته شده بود، ریان را نشان می‌داد که به پهلو دراز کشیده است، اما تعیین وضعیت جانی و سلامتی کودک دشوار بود. در نهایت شنبه‌شب، زمانی که پیکر بی‌جان ریان پیدا شد، امیدها مبنی بر زنده بودن او بر باد رفت.

علت وقوع آن حادثه کاملا مشخص نیست، اما گفته می‌شود که ریان هنگام سقوط در چاه، مشغول بازی در آن اطراف بوده است و خانواده با شنیدن صدای گریه‌اش متوجه ماجرا شده‌اند. دهکده محل زندگی ریان در مراکش پر از چاه‌های عمیق است. بسیاری از این چاه‌ها برای آبیاری محصول شاهدانه استفاده می‌شود که منبع اصلی درآمد بسیاری از مردم در منطقه فقیر، دورافتاده، و خشک کوه‌های ریف مراکش است.

بیشتر از جهان