«مُثله جنسی زنان را متوقف کنید»

یونیسف: همه‌گیری کرونا دستاوردهای جلوگیری از مثله جنسی زنان را بر باد می‌دهد

ختنه زنان شامل «تمامی روش‌هایی است که شامل تغییر یا جراحت اندام تناسلی زنان به دلایل غیرپزشکی می‌شود»-Adek BERRY / AFP

در روز جهانی منع مثله جنسی زنان که برای ایجاد آگاهی در مورد پایان دادن به این عمل برگزار می‌شود، یونیسف هشدار داد که همه‌گیری جهانی تهدیدی برای معکوس کردن چندین دهه پیشرفت در این زمینه است.

۶ فوریه از سال ۲۰۱۲ توسط سازمان ملل متحد برای همسو کردن تلاش‌های جهانی جلوگیری از ناقص کردن جنسی زنان (FGM)، که «ختنه زنان» هم خوانده می شود، به نام روز جهانی عدم تحمل مثله جنسی زنان نام‌گذاری شده است.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، می‌گوید برای پایان دادن به عمل مثله جنسی زنان به تلاش‌های جهانی هماهنگ نیاز است. همچنین برای شکل دادن به جهانی که به استقلال، یکپارچگی و رفاه زنان احترام بگذارد، به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

مثله جنسی زنان (ناقص سازی جنسی) چیست؟

طبق گفته سازمان ملل، مثله جنسی زنان شامل «تمامی روش‌هایی است که شامل تغییر یا جراحت اندام تناسلی زنان به دلایل غیرپزشکی می‌شود». این عمل از سوی نهاد جهانی به‌عنوان «نقض حقوق بشر و سلامت زنان و دختران» شناخته‌شده است.

مثله جنسی زنان عمدتاً در ۳۰ کشور در خاورمیانه و آفریقا متمرکز است، اما در بخش‌هایی از آسیا و آمریکای لاتین نیز انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یونیسف، این عمل در جمعیت‌های مهاجر ساکن اروپای غربی، استرالیا، نیوزیلند و آمریکای شمالی نیز اجرا می‌شود. طبق گزارش سازمان ملل متحد، تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۴٫۲ میلیون دختر در سراسر جهان در معرض خطر مثله جنسی قرار دارند.

درحالی‌که عمل مثله کردن جنسی زنان هزاران سال است که وجود داشته است، تلاش‌ها برای پایان دادن به آن در دهه‌های اخیر تشدید شده است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA)، همراه با صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، بزرگ‌ترین برنامه جهانی برای پایان دادن به مثله جنسی زنان را در سال ۲۰۰۸ آغاز کردند.

امسال، موضوع معرفی‌شده از سوی یونسکو برای روز جهانی عدم تحمل مثله جنسی زنان، درباره «تسریع سرمایه‌گذاری برای پایان دادن به مثله جنسی زنان» خواهد بود.

این موضوع انتخاب‌شده است زیرا بسیاری از کشورها با افزایش موارد مثله جنسی زنان به دلیل همه‌گیری کرونا مواجه هستند.

در سراسر جهان، از هر چهار زن و دختر، یک نفر یا ۵۲ میلیون نفر، تحت مثله جنسی زنان قرارگرفته‌اند که بررسی‌های یونسکو نشان داده است متأسفانه دخالت کادر درمان و پزشکی در انجام این فرآیند افزایش داشته است.

پیامدهای کوتاه‌مدت ناقص سازی عضو جنسی برای دختران یا زنان شوک، عفونت، خونریزی بیش‌ازحد، درد شدید و مشکل در دفع ادرار است. این عمل همچنین اثرات طولانی‌مدتی بر سلامت جنسی و باروری آن‌ها دارد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام امسال به مناسبت روز جهانی عدم تحمل مثله جنسی زنان، این عمل را «تجلی آشکار نابرابری جنسیتی» نامید. گوترش خواستار تسریع سرمایه‌گذاری کشورهای عضو برای توقف عمل مثله جنسی زنان شد.

وی افزود که حذف عمل مثله جنسی زنان از حقوق بشر همه دختران و زنان حمایت خواهد کرد. سازمان ملل متعهد شده است که طبق اهداف توسعه پایدار خود (SDG) تا سال ۲۰۳۰ به مثله کردن جنسی زنان پایان دهد.