بزرگترین راهپیمایی اعتراضی جهان در حفاظت از محیط‌زیست

گرتا تونبرگ شما را به بی‌تفاوت نبودن دعوت می‌کند

JOHANNES EISELE / AFP

یساعاتی پیش بزرگ‌ترین راهپیمایی اعتراضی جهان در حفاظت از محیط‌زیست آغاز شده است. بیش از ۱۵۰ کشور در جهان اعلام کرده‌اند این تظاهرات در شهرهای‌شان برگزار خواهد شد. جنبشی اعتراضی برای هشداری اضطراری که گرتا تونبرگ سردمدار آن است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

‪School strike. Week 57. ‬ ‪New York City. #ClimateStrike #FridaysForFuture #schoolstrike4climate ‬

A post shared by Greta Thunberg (@gretathunberg) on

گرتا تونبرگ ، نوجوانی شانزده ساله ، فعال محیط‌زیست سوئدی است. گرتا یک روز صبح تصمیم گرفت به جای رفتن به مدرسه و نشستن سرکلاس درس به تنهایی جلوی مجلس نمایندگان سوئد اعتراض خود را به نمایش بگذارد. تمام تلاش این فعال نوجوان محیط‌زیست در راستای ارتقا آگاهی جهانی در مورد خطرات ناشی از گرمایش زمین که منجر به تغییرات برگشت‌ناپذیر زمین می‌شود بود. در مدت زمان بسیار کوتاهی گرتا توانست نظر رسانه‌ها را نسبت به خود جلب کند و کم کم دیگرانی هم در کنارش قرار گرفتند و با او هم‌صدا شدند. پس از سخنرانی او در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ این جنبش رنگ و بویی بسیار جدی‌تر از قبل گرفت و معترضان همانند او هر جمعه تلاش کردند صدای خود را به گوش افرادی برسانند که در راس قدرت قرار دارند. در سال ۲۰۱۹ حداقل دو اعتراض هماهنگ در چند شهر مختلف برگزار شد که بیش از یک میلیون دانش‌آموز در آن شرکت کردند. دانش آموزان و دانشجویان معترض از رهبران دنیا می‌خواهند تا برای افزایش دمای جهان قبل از آن که خیلی دیر شود، اقدامی انجام دهند.

گرتا تونبرگ با جسارتی مثال زدنی از همگان می‌خواهد که به نام علم و واقعیت‌های علمی نسبت به آنچه که منجر به نابودی کره زمین می‌شود بی‌تفاوت نباشند. او در سفر اخیرش برای کاهش کربن با قایق خود را به آمریکا رساند. حرکتی که به شدت مورد حمله منکران گرمایش زمین قرار گرفت. در واقعیت اما این عمل گرتا از منش درونی شده‌ای نشأت می‌گیرد که به گواه پدر مادرش او برای گرفتن هر تصمیمی جهان را در الویت قرار می‌دهد.

 چرا آنقدر مهم است که (افزایش دمای زمین) را زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نگاه داریم؟ گرتا تونبرگ در پاسخ به این سوال می‌گوید:«زیرا این میزانی است که علم آن را برای پرهیز از بی ثبات کردن شرایط آب و هوا تعیین کرده است تا از زنجیره غیرقابل بازگشتی که از کنترل بشر خارج است، اجتناب شود. حتی در یک افزایش یک درجه‌ای، شاهد از میان رفتن غیرقابل قبول زندگی و جان مردم هستیم».

گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست در هفته گذشته از سوی سازمان عفو بین‌الملل برنده جایزه «سفیر وجدان» در سال ۲۰۱۹ اعلام شد.

گرتا سرسختانه ایستاده که تا جایی که ممکن است دیگران را نسبت به فردایی که دیر خواهد بود مطلع کند. حالا او تبدیل به رهبر جنبشی اعتراضی شده که منکران گرمایش زمین نمی‌توانند وجودش را انکار کنند.