گروه پارلمانی مقتدی صدر نشست انتخابات رئیس‌ جمهوری عراق را تحریم کرد

مقام ریاست ‌جمهوری، که جایگاهی بیشتر تشریفاتی در نظام سیاسی عراق است، در دوره پس از صدام به‌طور سنتی در اختیار کردها بوده است

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی- Ali NAJAFI / AFP

بزرگ‌ترین گروه پارلمانی عراق به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه، روز شنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد که نشست هفته بعد پارلمان را که برای برگزیدن رئیس‌ جمهوری آن کشور برگزار می‌شود، تحریم خواهد کرد.

به گزارش عرب نیوز، حسن عذراری، رئیس این گروه پارلمانی که هفتاد و سه نماینده در پارلمان عراق دارد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت این گروه در نشستی که قرار است روز دوشنبه در پارلمان عراق برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. پارلمان عراق ۳۲۹ نماینده دارد.

مقام ریاست ‌جمهوری، که جایگاهی بیشتر تشریفاتی در نظام سیاسی عراق است، در دوره پس از صدام به‌طور سنتی در اختیار کردها بوده است. گزینه‌های کنونی برای رئیس جمهوری در این دوره، یکی برهم صالح، به پیشنهاد اتحادیه میهنی کردستان، و دیگری هوشیار زیباری، به پیشنهاد حزب دموکرات کردستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام نامزدی هوشیار زیباری از سوی حزب دموکرات کردستان بحث‌برانگیز شد. او مدتی طولانی به فساد متهم بود و سرانجام در سال ۲۰۱۶ از سمت وزیر دارایی برکنار شد.

یکی از نمایندگان پارلمان از جریان مقتدی صدر که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «کناره‌گیری ما از این نشست پیامی به کردها، به‌ویژه به حزب دموکرات کردستان است تا روی یک نامزد واحد به توافق برسند.»

این نماینده می‌گوید: «زیباری نامزد مورد توافق» نبود.

هوشیار زیباری به مدت یک دهه وزیر امور خارجه و دو سال وزیر دارایی عراق بود، اما پارلمان این کشور، به دلیل متهم بودن زیباری در یک پرونده سوءاستفاده ۱.۸ میلیون دلاری از بودجه عمومی، او را در سپتامبر ۲۰۱۶ برکنار کرد.

هوشیار زیباری همواره اتهام فساد را رد کرده است. او جمعه شب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «من در هیچ دادگاهی محکوم نشده‌ام.»

بیشتر از جهان