ارتش آمریکا: در حمله به فرودگاه کابل،‎ ‎کسی با شلیک گلوله کشته نشده است

در حمله انتحاری داعش در روز ۲۶ اوت به فرودگاه کابل، ۱۶۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز ‏آمریکایی کشته شدند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز جمعه ۱۵ بهمن (۴ فوریه) با انتشار بیانیه‌ای گفت که بر اساس تحقیق انجام شده در مورد حمله به فرودگاه کابل در روز ۲۶ اوت ۲۰۲۱ (۴ شهریور ۱۴۰۰)، مشخص گردید که در این حمله بمب‌گذار انتحاری داعش در جریان تخلیه نیروها از افغانستان، هیچ‌کس از نظامیان و غیرنظامیان بر اثر شلیک گلوله کشته نشده است و همه قربانیان در اثر موج انفجار جان باخته یا زخمی شده‌اند.

پس از حمله مرگ‌بار بمب‌گذار داعش خراسان به فرودگاه کابل، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که شماری از قربانیان، پس از انفجار و در اثر شلیک برخی از نیروهای آمریکایی که از نزدیک شدن بمب‌گذار دومی می‌ترسیدند، کشته و زخمی شدند. شماری از زخمی‌های آن رویداد، در صحبت با رسانه‌ها گفتند که در اثر شلیک گلوله زخمی شده‌اند، نه با موج انفجار.

با این حال، بر اساس ادعای جدید ارتش آمریکا، هیچ‌کس در اثر شلیک گلوله کشته یا زخمی نشده است، و در ضمن، عامل بمب‌گذاری انتحاری نیز تنها عمل کرده است و هیچ همراهی با خود نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه فرماندهی ارتش آمریکا آمده است: «تیم تحقیق به رهبری ژنرال لنس کورتیس، با بیش از ۱۳۰ نفر مصاحبه کرد که در پنج کشور، در یک دوره سه و نیم ماهه حضور داشتند. کورتیس نتایج تحقیق خود را چنین توضیح داد که یک دستگاه انفجاری منفرد، دست‌کم ۱۶۰  نفر غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی آمریکایی را در میان جمعیت انبوه کشته است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، هیچ مدرک قطعی مبنی بر زخمی شدن یا کشته شدن کسی بر اثر شلیک گلوله، چه آمریکایی چه افغان، وجود ندارد.»

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی آمریکا، در هنگام ارائه جزئیات تحقیق در مورد حمله فرودگاه کابل گفت: «من شواهد جمع‌آوری شده، شهادت بیش از صد نفر، تجزیه و تحلیل کارشناسان، یافته‌های این تحقیق، و نتیجه‌گیری‌های تیم بر اساس آن شواهد را، بررسی قانع‌کننده و واقعی این رویداد یافتم.»

مک‌کنزی اذعان کرد که نتایج این تحقیق اکنون نشان می‌دهد که اطلاعات ابتدایی او از حمله، که همان زمان در اختیار رسانه‌ها گذاشته شد، دقیق نبوده است. او اطلاعاتی را که پس از وقوع حمله به رسانه‌ها داده بود و گفته بود که حمله بسیار پیچیده بوده است، رد کرد و اذعان داشت که حمله پیچیده نبوده و یک نفر آن را سازمان‌دهی و اجرا کرده است.

ژنرال مک‌کنزی افزود: « یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که قطعات فلزی جلیقه انفجاری باعث ایجاد زخم‌هایی شبیه شلیک گلوله شده است.»

فرمانده سنتکام همچنین افزود که آمادگی لازم برای حفاظت از نیروها و رسیدگی به زخمی‌ها نیز در محل انفجار وجود داشت و به آسیب‌دیدگان حمله، به بهترین وجه کمک‌رسانی شد. او تصریح کرد: «در حالی که هیچ‌چیز نمی‌تواند ۱۱ تفنگدار دریایی، یک سرباز، و یک ملوان را که به طرز غم‌انگیزی در حمله از دست دادیم به ما بازگرداند، مهم این است که ما آنچه را رخ داده است، درک کنیم.»

در آخرین روزهای عملیات تخلیه نیروهای خارجی از افغانستان، یک بمب‌گذار انتحاری گروه داعش خراسان، خودش را به میان ازدحام جمعیت در دروازه آبی فرودگاه کابل رساند و مواد همراهش را منفجر کرد. آن حمله، که تلفات سنگینی به نظامیان و غیرنظامیان وارد کرد، باعث اخلال در روند تخلیه شد و این عملیات زودتر از زمانی که تعیین شده بود، متوقف شد.

اوایل ژانویه امسال، نیویورک تایمز به نقل از منابعی در دولت آمریکا گزارش داد که عبدالرحمان لوگری، عامل آن حمله مرگ‌بار در فرودگاه کابل، پسر یک بازرگان است و دانشجوی سابق رشته مهندسی در هند بوده است. عبدالرحمان لوگری در سال ۲۰۱۷ به اتهام تلاش برای سازمان‌دهی حمله انتحاری در هند بازداشت شد و به نیروهای آمریکایی در افغانستان سپرده شد. این بمب‌گذار انتحاری همراه با صدها جنگجوی داعش که در زندان‌های افغانستان نگهداری می‌شدند، در روز ۱۵ اوت ۲۰۲۱ (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) و در جریان فروپاشی دولت پیشین افغانستان، از زندان آزاد شد.