پنس: نمی توانستم انتخابات را باطل کنم، ترامپ اشتباه می‌کند

معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید کاملا هریس نیز نخواهد توانست در سال ۲۰۲۴ مانع اعلام پیروزی جمهوری‌خواهان شود

Brendan Smialowski / AFP

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه وی می‌توانسته به نحوی نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را باطل کند، رد کرد و گفت که رئیس‌جمهوری سابق به سادگی «اشتباه» کرده است.

پنس در سخنرانی روز جمعه ۱۵ بهمن در یک گردهمایی محافظه‌کاران در فلوریدا، به تلاش‌های فزاینده ترامپ در روزهای گذشته برای پیشبرد این روایت که او به عنوان معاون رئیس‌جمهوری، قدرت یکجانبه برای جلوگیری از روی کار آمدن جو بایدن را داشته است، واکنش نشان داد.

پنس گفت: «رئیس‌جمهوری ترامپ اشتباه می‌کند. من حق نداشتم انتخابات را باطل کنم.»

این سخن پنس، صریح‌ترین واکنش او به رویدادهای پرحاشیه در روزهای آخر ریاست‌جمهوری ترامپ است. این واکنش زمانی اتفاق می‌افتد که پنس شروع به ایجاد زمینه‌ای برای نامزدی احتمالی برای ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ کرده که می‌تواند او را در رقابت مستقیم با رئیس سابق خود قرار دهد.

روابط بین این دو متحد سابق، در روزهای گذشته و با تشدید حملات ترامپ به پنس، بحرانی شده است.

ترامپ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت کمیته تحقیق در باره حمله مرگبار ۶ ژانویه به ساختمان کنگره باید بررسی کند که «چرا مایک پنس آرا را برای تأیید مجدد یا تأیید ارسال نکرده است» 

او روز یکشنبه، پنس را به باد انتقاد گرفته و اعلام کرده بود که «او می‌توانست انتخابات را لغو کند.»

این در حالی است که طبق قانون، معاونان رئیس‌جمهوری تنها نقش تشریفاتی را در شمارش آرای الکترال ایفا می‌کنند و هر گونه تلاش برای مداخله در شمارش آراء به منزله نقض فوق العاده قانون و حمله به روند دموکراتیک خواهد بود.

پنس، در اظهارات روز جمعه خود، ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را به عنوان «روز سیاه در تاریخ کنگره ایالات متحده» توصیف کرد و اقدامات خود را در آن روز در راستای وظیفه‌اش دانست.

او گفت: «مردم آمریکا باید بدانند که ما همیشه به سوگند خود نسبت به قانون اساسی پایبند خواهیم بود، حتی زمانی که از نظر سیاسی انجام خلاف آن مصلحت باشد.»

وی خاطرنشان کرد که بر اساس ماده دوم بند یک قانون اساسی، «انتخابات در سطح ایالتی انجام می‌شود، نه توسط کنگره» و «تنها نقش کنگره در مورد هیئت الکترال باز کردن و شمارش آرای ارسالی و تأیید شده توسط ایالت‌ها است. نه بیشتر و نه کمتر.»

وی افزود: «صادقانه بگویم، هیچ ایده‌ای غیرآمریکایی‌تر از این تصور نیست که هر فردی بتواند رئیس‌جمهوری آمریکا را انتخاب کند. بر اساس قانون اساسی، من حق نداشتم نتیجه انتخابات را تغییر دهم. و کاملا هریس نیز زمانی که ما آنها را در سال ۲۰۲۴ شکست دهیم، حق لغو انتخابات را نخواهد داشت.»

پنس در روز ۶ ژانویه در ساختمان کنگره حضور داشت و جلسه مشترک کنگره برای تأیید انتخابات ریاست جمهوری را اداره می‌کرد. در آن زمان گروهی از حامیان ترامپ با اعمال خشونت به ساختمان کنگره حمله کردند و برای مدتی کوتاه ساختمان نهاد قانونگذاری آمریکا را به اشغال خود درآوردند.

پنس که لحظاتی قبل از شروع جلسه نامه‌ای منتشر کرد که در آن مشخص می‌کرد هیچ اختیاری برای لغو نتیجه انتخابات ندارد، در حالی که برخی از حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره شعار می‌دادند «مایک پنس را اعدام کن!» به مکان امن منتقل شد.

معاون رئیس جمهور سابق، در اظهارات روز جمعه خود، به خشم و ناراحتی همچنان موجود در میان بسیاری از هواداران ترامپ اذعان کرد، ولی گفت که زمان آن رسیده است که «روی آینده تمرکز کنیم».

او گفت: «حقیقت این است که چیزی بیشتر از دستاوردهای حزبی یا سیاسی‌مان در خطر است. اگر ایمان خود را به قانون اساسی از دست بدهیم، فقط در انتخابات شکست نخواهیم خورد، بلکه کشورمان را از دست خواهیم داد.»

بیشتر از جهان