سازمان ملل نمی‌تواند از میلیون‌ها دلاری که در افغانستان دارد، استفاده کند

سازمان ملل تاکنون ۱۳۵ میلیون دلار با هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان منتقل کرده است

سازمان ملل نمی‌تواند از میلیون‌ها دلاری که در افغانستان دارد، استفاده کند-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

یک مقام سازمان ملل در افغانستان به رویترز گفت که این سازمان تاکنون ۱۳۵ میلیون دلار پول نقد به افغانستان منتقل کرده اما هنوز نتوانسته است از این پول استفاده کند زیرا بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، نمی‌تواند این مبلغ را به پول ملی افغانستان تبدیل کند.

عبدالله الدرداری، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان، روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن، گفت: «سازمان ملل این دلارها را با این قول به افغانستان منتقل کرد و به بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) سپرد که به طور خودکار به افغانی تبدیل شوند؛ اما این موضوع هنوز محقق نشده است.»

الدرداری افزود: «۳۰ میلیون دلار از پول برنامه توسعه سازمان ملل نیز در بانک بین‌المللی افغانستان گیر کرده است و ما نمی‌توانیم آن را به افغانی تبدیل کنیم. بدون پول افغانی هم نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را اجرا کنیم.»

پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از معاملات تجاری و حتی دادوستدهای کوچک در افغانستان به دلار انجام می‌شد اما طالبان هر نوع استفاده از دلار در بازار را ممنوع کرده است. هدف طالبان از این اقدام تقویت ارزش پول ملی افغانستان در مقابل ارزهای خارجی به‌ویژه دلار بود، اما این روش در حفظ ارزش افغانی در بازار تاثیری نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در پی تشدید بحران انسانی در افغانستان و بسته شدن کانال‌ حمایت‌های جهانی، سازمان ملل تلاش کرد با تزریق پول نقد به افغانستان از کمبود شدید نقدینگی، افزایش بهای مواد خوراکی و ورشکستگی بانک‌ها جلوگیری کند. این سازمان ملل سایر سازمان‌های امدادرسان و کشورهای کمک‌کننده را هم تشویق کرد تا کمک‌هایشان را به شکل نقدی به افغانستان انتقال دهند تا با ورود پول به چرخه‌ فعالیت بانک‌ها، از اقتصاد افغانستان که در حال فروپاشی و سقوط است، حمایت شود.

در بیش از پنج ماه گذشته، شماری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ جهانی و سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد روند توزیع پول نقد بین خانواده‌های نیازمند را آغاز کرده‌اند. همچنین حقوق ماهانه هزاران کارمند بخش بهداشت و درمان و شماری از معلمان نیز نقدی پرداخت یا به حساب‌هایشان واریز شده است؛ با این حال، ممنوعیت استفاده از دلار در بازار افغانستان باعث شده است که ۱۳۵ میلیون دلار از پول کمک‌های سازمان ملل به افغانستان همچنان در بانک بماند و خرج نشود.

آمریکا به‌تازگی مجوز انتقال پول از طریق سازمان‌های امدادرسان به افغانستان را بدون متاثر شدن از تحریم‌ها صادر کرده است؛ با این حال معطل ماندن میلیون‌ها دلار از پول سازمان ملل در بانک و ممانعت طالبان از دادوستد با دلار، ممکن است همچنان برای فعالیت سازمان‌های امدادرسان در داخل افغانستان چالش‌های زیادی ایجاد کند.