آمریکا: کمک بشردوستانه به افغانستان، از تحریم معاف است

بانک‌های بین‌المللی می‌توانند بدون ترس از تحریم، پول کمکی به افغانستان انتقال دهند

سازمان ملل متحد نگران سرنوشت نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان که در معرض خطر گرسنگی‌اند - MOHD RASFAN 

دولت آمریکا از بانک‌های بین‌المللی خواسته است بدون واهمه و نگرانی از زیرپا گذاشتن تحریم‌های اعمال‌شده علیه طالبان، کمک‌های جهانی برای مردم افغانستان را به آن کشور انتقال دهند. به سازمان‌های امدادرسان هم اعلام شده است که می‌توانند به معلمان و کادر درمان شاغل در مراکز دولتی پول پرداخت کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا گزارش داد که این وزارتخانه به منظور ارائه خدمات بشردوستانه به افغانستان دستورالعمل‌هایی را در مورد معافیت‌ از تحریم‌های صادره در ماه‌های سپتامبر و دسامبر، صادر کرده است؛ کشوری که بنا بر اعلام سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی آن با گرسنگی شدید دست به گریبان‌اند و اقتصاد، آموزش و خدمات اجتماعی آن در حال فروپاشی است.

پس از اینکه گروه طالبان در اواسط اوت ۲۰۲۱، قدرت را در افغانستان به دست گرفت، دولت آمریکا میلیاردها دلار پول ذخیره افغانستان را بلوکه کرد و سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان نیز فعالیت‌های خود در افغانستان را متوقف کردند. این مسئله باعث شد تا خدمات‌رسانی به مردم از طریق نهادهای دولتی کاملا متوقف شود و هم‌زمان با آن، ارائه خدمات اجتماعی نظیر بهداشت و درمان در خطر حذف قرار گیرد. در نتیجه، سازمان ملل متحد از بیم وقوع فاجعه‌ای انسانی در افغانستان، زمینه کمک به مردم این کشور را فراهم کرد. جامعه جهانی از جمله آمریکا نیز متعهد شدند تا کمک به مردم افغانستان را از سر بگیرد؛ اما بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ نقل‌وانتقال پول به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه طالبان و دولت خودخوانده آن‌ها، برای انتقال پول به افغانستان بااحتیاط و نگرانی برخورد می‌کردند. حالا دولت آمریکا اعلام کرده است که علیه موسسات و نهادهای بین‌المللی که برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان پول می‌فرستند، هیچ‌ تحریمی اعمال نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته هرگونه معامله مالی با طالبان به‌خصوص شبکه حقانی، همچنان در فهرست سیاه است و مشمول تحریم خواهد شد. پرداخت مالیات یا عوارض واردات، خرید مجوز یا حتی ارائه خدمات عمومی به طالبان فقط زمانی قابل تایید است که در چارچوب عملیات بشردوستانه در افغانستان باشد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که انتقال پول نقد به افغانستان برای پرداخت حقوق معلمان و کادر درمان هم مجاز است و نهادهای امدادی می‌توانند به افغانستان پول نقد منتقل کنند.

سازمان ملل متحد نگران سرنوشت نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان که در معرض خطر گرسنگی‌اند. سرمای شدید زمستان و نبود امکانات لازم برای گرم کردن خانه‌ها در افغانستان مردم این کشور را با چالش‌هایی جدی روبه‌رو کرده است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، می‌گوید که وضعیت مردم در افغانستان به مویی بند است و در صورت نرسیدن کمک به این کشور، وقوع یک فاجعه انسانی محتمل است.

سازمان ملل متحد برای نجات مردم افغانستان از گرسنگی و فقر هشت میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه درخواست کرده است. دولت‌ها و سازمان‌های امدادرسان هم قول داده‌اند که به مردم افغانستان کمک کنند. با این حال، این نگرانی نیز وجود دارد که رژیم طالبان از کمک‌های ارسالی به افغانستان به نفع خود استفاده کند. گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد طالبان کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را یا برای خود می‌گیرد، یا آن‌ها را به کسانی می‌دهد که به این گروه نزدیک‌‌اند؛ اما سازمان‌های امدادرسان در افغانستان وعده‌ داده‌اند که خواهند کوشید این کمک‌ها مستقیم میان مردم توزیع شود.

بیشتر از جهان