فرمانده سنتکام: دیر یا زود، آمریکایی‌‌ها در حمله نیروهای نیابتی ایران کشته می‌شوند

«اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران به‌اندازه سلیمانی بر شبه‌نظامیان نیابتی ایران کنترل ندارد»

مک‌کنزی تاکید کرد ادامه جنگ یمن به‌مدت بیش از هفت سال، عمدتا به‌دلیل حمایت ایران از حوثی‌ها است- Phil Stewart/ REUTERS

کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت که اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران، تقلا می‌کند تا بر نیروهای نیابتی تهران کنترل داشته باشد، اما دیر یا زود، حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق، به کشته‌شدن آمریکایی‌ها منجر خواهد شد.

مک‌کنزی روز پنجشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه» تاکید کرد اسماعیل قاآنی که پس از ترور قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۲۰، جانشینش شده و مسئولیت فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده گرفته است، «به اندازه او بر گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران کنترل ندارد».

به گفته این مقام ارشد نظامی آمریکا، با ادامه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران به نیروهای آمریکایی، در جاهایی مثل عراق، وضعیت به‌طور فزاینده‌ای به این سمت می‌رود که ممکن است ایران به یک رویارویی گسترده‌تر با ایالات متحده کشیده شود.

او گفت: «تهران به‌خوبی از خطوط قرمز ما [در عراق] آگاه است، اما شواهد نیز به‌وضوح نشان می‌دهند که بسیاری از این گروه‌های شبه‌نظامی به‌طور جدی تلاش می‌کنند با این حمله‌های خود، آمریکایی‌ها را بکشند. دیر یا زود، موفقیت آن‌ها تقریبا اجتناب‌ناپذیر است و ایران دقیقا همان چیزی را که به‌دنبال دوری از آن است، برخواهد انگیخت.»

او ایران را یک «تهدید اصلی» خواند و اشاره کرد که رژیم جمهوری اسلامی «با انتقال تسلیحات و دیگر منابع به گروه‌های نیابتی، برای انجام کارهای کثیف خود به آن‌ها متکی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کنزی در ادامه تاکید کرد این‌که جنگ در یمن بیش از هفت سال طول کشیده، عمدتا به‌دلیل حمایت ایران از شورشیان بوده است.

فرمانده سنتکام گفت که علاوه‌بر حمله‌های مداوم حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی، «همان‌طور که به‌تازگی حملات پیچیده آن‌ها به امارات متحده عربی دیده‌ایم، حوثی‌ها برخلاف ایران، چندان به اجیر شدن برای یک جنگ محدود، علاقه‌مند نیستند… و بدون توجه به خطری که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند، بی‌پروا از هر امکاناتی که ایران در اختیارشان قرار می‌دهد، برای رسیدن به پیروزی استفاده می‌کنند».

مک‌کنزی حوثی‌ها و جمهوری اسلامی ایران را به «استفاده از مردم جنوب شبه‌جزیره عربستان به‌عنوان موش آزمایشگاهی در یک آزمایش غیرانسانی جنگ مدرن، به‌نام جنگ داخلی یمن» متهم کرد.

او موشک‌های بالیستیک، موشک‌های کروز مورد استفاده در حمله‌های زمینی و هواپیماهای بدون سرنشین را به‌عنوان برخی تسلیحاتی که ایران در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد، برشمرد.

این فرمانده نظامی ارشد، تاکید کرد که برای مقابله با ابن تهدید، به یک استراتژی یکپارچه و منطقه‌ای که شامل اسرائیل باشد، نیازمندیم.

مک‌کنزی با اشاره به این‌که «سنتکام برای همه موارد احتمالی آماده است»، افزود که ایران درحال سنجش اقدام‌های مختلفی شامل «همه‌چیز از کاهش تنش و عادی‌سازی روابط دیپلماتیک تا تشدید حملات علیه نیروهای ائتلاف» است.

او گفت عادت معمول تهران این است که همیشه «اندکی از همه چیزهایی که در منو (فهرست انتخاب) وجود دارد، سفارش می‌دهد»، ازجمله چیزهای ناسازگاری که هرگز نباید در کنار هم قرار گیرند.

فرمانده سنتکام تنش‌زدایی و عادی‌سازی را بهترین راه برای کمک به ایران دانست، اما در این‌که که تهران چنین مسیری را درپیش بگیرد، ابراز تردید کرد.