سخنگوی پنتاگون: ضربه سختی به داعش زدیم

«نیروهای آمریکایی بارها از ساکنان ساختمانی که قریشی در آن پنهان شده بود، خواستند آنجا را ترک کنند»

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کشته شدن رهبر داعش به این گروه تروریستی «ضربه سختی» زده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که در حمله نیروهای ویژه آمریکا به ساختمانی در شهر ادلب سوریه که ابو ابراهیم القریشی در آن پناه گرفته بود، ۱۰ نفر از جمله یک زن و چهار کودک از طبقه اول و چهار کودک دیگر از طبقه دوم، تخلیه شده‌اند.

جان کربی در تشریح جزئیات حمله‌ای که به کشته شدن القریشی انجامید، افزود: «مقام‌های ایالات متحده در حال بررسی این موضوع‌اند که آیا در جریان این حمله افراد غیرنظامی هم کشته شده‌اند یا نه.»

جو بایدن صبح پنجشنبه به وقت واشنگتن، پس از اعلام خبر کشته شدن ابوابراهیم القریشی، رهبر داعش، در عملیات ضدتروریستی نیروهای آمریکایی، تاکید کرد که نیروهای آمریکایی دقتی بی‌اندازه‌ به کار بردند تا در عملیات اخیر به غیرنظامیان کمترین آسیب برسد و به همین دلیل، به جای حمله هوایی تصمیم گرفتند از راه زمین یورش ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره نحوه این عملیات توضیح داد: «وقتی نیروهای ویژه ما به این تروریست نزدیک شدند تا او را دستگیر کنند، او در یک اقدام تروریستی بزدلانه و مذبوحانه‌ و بدون اینکه به جان دیگر ساکنان بنا و خانواده خود، کوچک‌ترین اهمیتی دهد، تصمیم گرفت طبقه سوم ساختمان را منفجر کند تا بابت جنایت‌هایی که مرتکب شده است، به قانون پاسخگو نباشد. او هم درست مثل رهبر قبلی‌‌اش، چند عضو خانواده‌اش را همراه خود به کشتن داد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ضمن اشاره به دست داشتن قریشی در حمله مرگبار اخیر نیروهایش داعش به زندان شهر حسکه در شمال شرقی سوریه، گفت که این فرد در «نسل کشی ایزدی‌ها در شمال‌غربی عراق در سال ۲۰۱۴، نابودی کامل روستاهایشان و به اسارت گرفتن و بردگی جنسی زنان و دختران ایزدی» هم نقشی اساسی داشته است.

بایدن گفت که از زمان کشته شدن ابومصعب زرقاوی، رهبر پیشین داعش، این گروه تروریستی در خاورمیانه، آفریقا و جنوب‌آسیا علیه آمریکا و غیرنظامیان عملیات متعددی انجام داده است.

به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، عملیات کشتن قریشی جمعا دو ساعت طول کشید: «نیروهای آمریکایی اول در یک نقطه متروک مستقر شدند؛ سپس بارها از ساکنان ساختمانی که قریشی در آن بود و خود او، خواستند که بیرون بیایند. آن‌ها با استفاده از بلندگو، چندین بار از ساکنان خواستند ساختمان را ترک کنند.»

سخنگوی پنتاگون افزود: «بعد از آن، نیروهای آمریکایی صدای انفجاری در طبقه سوم را شنیدند و تیراندازی متقابل شروع شد. پس از آن بود که [نیروهای آمریکایی] وارد ساختمان شدند.»

بیشتر از جهان