فرمان بایدن: اعزام هزاران سرباز آمریکایی به اروپای شرقی

چند هزار سرباز آمریکایی در «روزهای آینده» به رومانی، لهستان و آلمان اعزام می‌شوند 

روز چهارشنبه، ۲ فوریه (۱۳ بهمن)، جو بایدن،‌ رئیس‌ جمهوری آمریکا، رسما افزایش نیروهای نظامی آمریکا در شرق اروپا را تایید کرد. مقامات آمریکا به شبکه «سی‌ان‌ان» گفتند که وزارت دفاع آن کشور تا دقایقی بعد رسما اعلام می‌کند که چند هزار نیروی آمریکایی «در روزهای آتی» به کشورهایی همچون لهستان و رومانی اعزام خواهند شد. به گفته این مقامات، اعزام نیرو از سوی آمریکا برای نشان دادن پشتیبانی از متحدان ناتو است که در هراس از تحرکات نظامی روسیه، در نزدیکی اوکراین هستند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، با تایید خبر «سی‌ان‌ان» گفت که نیروهای آمریکایی در واکنش به «اوضاع امنیتی کنونی»، به سه کشور لهستان، رومانی و آلمان اعزام خواهند شد. آقای کربی در نشست خبری صبح چهارشنبه توضیح داد که هزار نیروی آمریکایی که اکنون در آلمان مستقر هستند، به رومانی فرستاده می‌شوند و دو هزار نیرو نیز از آمریکا به لهستان و آلمان فرستاده خواهند شد. این در حالی است که «سی‌ان‌ان» پیش از این از قول منابع آگاه گفته بود که حدود دو هزار نیرو به لهستان خواهند رفت و «چند هزار نیرو» به کشورهای «جنوب شرقی ناتو، از جمله رومانی».

این خبر یک روز پس از آن اعلام می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، غرب را متهم کرد که می‌خواهد مسکو را به جنگ تحریک کند. آقای پوتین روز سه‌شنبه، ۱۲ فوریه، به بیش از یک ماه سکوت خود درباره بحران اوکراین پایان داد و با تکرار خواسته‌های امنیتی مسکو، گفت که واشنگتن و ناتو به «نگرانی‌های بنیادین» کرملین بی‌توجهی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا ۸۵۰۰ نیروی مستقر در خاک خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است تا در صورت نیاز ناتو به تشکیل لشکر ویژه، اعزام شوند. آمریکا و ناتو اما هم‌اکنون نیز ده‌ها هزار نیرو در پایگاه‌های خود در اروپا دارند تا در صورت نیاز، به یاری اعضای خود در اروپای شرقی بروند. ناتو هنوز فراخوان به تشکیل آن‌چه «نیروی پاسخ» نامیده می‌شود، نداده است و بنابراین، نیروهای آمریکایی طبق توافق با کشورهای میزبان (برلین، بخارست، و ورشو) اعزام می‌شوند.

در چند روز گذشته، رسانه‌ها از گفت‌وگو بین آمریکا و برخی از متحدان اروپایی آن در مورد اعزام نیروی بیشتر به منطقه خبر می‌دادند. جمعه گذشته، بایدن گفته بود که آمریکا نیروهای خود را در «کوتاه‌مدت» اعزام می‌کند تا پاسخی به تراکم نیروهای روسیه در نزدیکی مرز آن کشور با اوکراین داده باشد. 

ترس از در گرفتن جنگ در منطقه در حالی بالا می‌گیرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای آرام کردن اوضاع نیز در جریانند.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز چهارشنبه گفت دیپلماسی فعال دارد جلو خطر حمله روسیه را می‌گیرد، اما وقوع بدترین وضعیت احتمالی هنوز ناممکن نیست. آقای کولبا که در یک نشست خبری مجازی صحبت می‌کرد، گفت مسکو آنقدر نیرو (در مرز) جمع نکرده است که برای اشغال کامل اوکراین کافی باشد، و تاکید کرد که کی‌یف و واشنگتن ارزیابی مشترکی از خطر حمله روسیه دارند.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، گفت که آن دو به توافق رسیده‌اند که «باید هر چه در توان داریم انجام دهیم تا اوضاع خطرناک کنونی آرام گیرد» روته به خبرنگاران گفت: «باور من و باور ما این است که تنها راه‌حل موجود، آرام کردن اوضاع، دیپلماسی، و گفت‌وگو است.»

نخست‌وزیر هلند تاکید کرد که روسیه اگر به اوکراین حمله کند، با بسته «قوی» تحریم‌ از سوی غرب مواجه می‌شود. او افزود که کشورش، که از اعضای ناتو است، به کی‌یف در مقابله با حملات سایبری کمک کرده است. 

آقای زلنسکی نیز در پی آن دیدار گفت که کشورش «فقط صلح» می‌خواهد، اما در صورت حمله روسیه، حق دفاع از خود را محفوظ می‌دارد. او گفت: «تنها نگرانی ما صلح، و پایان اشغال سرزمین‌مان از طرق صرفا دیپلماتیک است.»

رئیس‌ جمهوری اوکراین گفت تسلیحاتی که آن کشور از متحدان غربی‌اش دریافت کرده است، تنها برای مصارف «دفاعی» هستند. مسکو به ارسال آن سلاح‌ها به اوکراین اعتراض کرده است. 

در بریتانیا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر، در صحن مجلس آن کشور از موفقیت سفر خود به کی‌یف گفت که هدفش نشان دادن حمایت از «تمامیت ارضی اوکراین در زمانی بسیار دشوار» بود. او افزود: «هدف این بود که شانه به شانه کنار اوکراین بایستیم و کشورمان نشان دهد که در کنار مردم اوکراین هستیم.»

از سوی دیگر، یک شرکت خصوصی تصویربرداری ماهواره‌ای در آمریکا گفت که تصاویر جدید نشان می‌دهند که روسیه آمادگی نظامی نیروهای خود را در بلاروس، شبه‌جزیره کریمه، و غرب روسیه افزایش داده است. شرکت «ماکسار تکنولوژیز» با انتشار بیانیه‌ای گفت که آن ارزیابی بر اساس تصاویری است که طی روزهای ۱۹ ژانویه تا ۱ فوریه گرفته شده‌اند.