آمریکا به علیرضا دبیر ویزا نداد

رئیس فدراسیون کشتی ایران اخیرا گفته بود شعار «مرگ بر آمریکا» را باید در عمل اجرا کرد

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران - عکس از خبرگزاری مهر

وزارت خارجه آمریکا از دادن روادید به علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، خودداری کرد. دیدار دوستانه تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا بنا به دعوت رسمی آمریکا، قرار است ۲۳ بهمن در تگزاس برگزار شود. به گزارش تارنمای انتخاب، ملی‌پوشان کشتی ایران به همراه دیگر افراد اعزامی به این کشور چندی پیش برای دریافت روادید به سفارت آمریکا در دبی رفتند. بنا به این گزارش، کنسولگری آمریکا برای همه ملی‌پوشان و نفرات اعزامی تیم کشتی ایران به‌جز سه نفر ویزای ایالات‌متحده را صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش انتخاب، دبیر به فدراسیون کشتی آمریکا اعلام کرد که حتی اگر ویزای یک نفر نیز صادر نشود، سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا و دیدار دوستانه انجام نخواهد شد. گفته‌های ضدآمریکایی دبیر در ماه گذشته، دلیل احتمالی ندادن ویزای آمریکا به او اعلام‌شده است. دبیر روز ۲۲ دی‌ماه در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.»

پس از انتشار سخنان علیرضا دبیر و بازتاب آن در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی، شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا در گزارشی افشا کرد که رئیس فدراسیون کشتی ایران گرین‌کارت دارد و اظهارات «کینه‌توزانه» و «ضدآمریکایی» او ممکن است منجر به «لغو سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا» شود.

روز ۲۴ دی‌ماه، ‌ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که قوانین صدور ویزای آمریکا شامل اعضای تیم ملی ایران هم می‌شود و به معنای آن است که احتمال صادر نشدن ویزا برای تیم ملی کشتی ایران وجود دارد. او افزود: «قوانین مربوط به صدور ویزا برای اعضای تیم ایران مشمول قانون حفظ حریم خصوصی است و مطابق با قوانین ایالات‌متحده به آن رسیدگی می‌شود.»

پس از انتشار گزارش فاکس‌نیوز درباره گرین ‌کارت رئیس فدراسیون کشتی، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «نباید ورزش را سیاسی کرد.» این ادعا در حالی‌ مطرح می‌شود که حکومت ایران اجازه نمی‌دهد ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه دهند.