«مرگ بر آمریکا»ی دبیر، احتمال ندادن ویزا برای تیم ایران

ند پرایس: قوانین صدور ویزای آمریکا اعضای تیم ملی ایران را نیز شامل می‌شود

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، گرین‌کارت ایالات متحده آمریکا را دارد- ایسنا

سخنان علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، درباره شعار «مرگ بر آمریکا» ممکن است به ممنوعیت ورود او و تیم ملی کشتی ایران به خاک آمریکا منجر شود. قرار بود تیم‌های کشتی ایران و آمریکا روز ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) در مسابقه‌ای دوستانه با نام «بالپارک» به مصاف هم بروند اما حالا ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است که قوانین صدور ویزای آمریکا اعضای تیم ملی ایران را هم شامل می‌شود و این به معنای آن است که احتمال صادر نشدن ویزا برای تیم ملی کشتی ایران وجود دارد.

رئیس فدراسیون کشتی ایران هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.»

پس از انتشار سخنان علیرضا دبیر و بازتاب آن در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی، فاکس‌نیوز در گزارشی افشا کرد که رئیس فدراسیون کشتی ایران گرین‌کارت دارد و اظهارات «کینه‌توزانه» و «ضدآمریکایی» او ممکن است به «لغو سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا» بینجامد. مصاحبه‌ اخیر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز این احتمال را تقویت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرایس به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «قوانین مربوط به صدور ویزا برای اعضای تیم ایران مشمول قانون حفظ حریم خصوصی است و مطابق با قوانین ایالات‌متحده به آن رسیدگی می‌شود.»

در صورتی‌ که ایالات‌متحده آمریکا بخواهد قوانین مربوط به صدور ویزا برای اتباع ایران را درباره اعضای تیم ملی کشتی نیز اجرا کند، به‌احتمال زیاد مسابقه دوستانه تیم‌های ایران و آمریکا لغو خواهد شد.

پس از انتشار گزارش فاکس‌نیوز درباره گرین ‌کارت آمریکای رئیس فدراسیون کشتی، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «نباید ورزش را سیاسی کرد.» این ادعا در حالی‌ مطرح می‌شود که حکومت ایران سال‌ها است اجازه نمی‌دهد ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه دهند.

سردار پاشایی، قهرمان سابق تیم ملی کشتی ایران، در واکنش به سخنان سعید خطیب‌زاده، به فاکس‌‎نیوز گفت: «اعزام کشتی‌گیر به آمریکا، با شعار مرگ بر آمریکا، یک اقدام سیاسی نیست؟» او با اشاره به منع ورزشکاران ملی ایران از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی نیز گفت: «مردم جهان باید بدانند که در ایران اگر شما به‌عنوان یک ورزشکار با اسرائیل رقابت کنید، نه‌تنها تا آخر عمر از شرکت در مسابقات منع می‌شوید، بلکه خود و خانواده‌تان دستگیر خواهید شد.»

علی خامنه‌ای تابستان ۱۴۰۰ در دیدار با مدال‌آوران ایران در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن گفته بود: «ورزشکار سربلند ایرانی نمی‌تواند به‌ خاطر یک مدال با نماینده رژیم جنایتکار دست بدهد.»

بیشتر از ورزش